Skolans samhällsuppdrag och organisation, 7.5 hp
School in society; its purpose, organization and governance, 7.5 credits
9KP202
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Maria TerningKursansvarig
Maria TerningStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GY1 | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart (Helfart) | 1 (VT 2019) | 201904-201913 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GR1 | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, helfart (Helfart) | 1 (VT 2019) | 201904-201913 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- beskriva och diskutera det svenska skolsystemets utveckling i förhållande till skolans samhällsuppdrag
- beskriva skolsystemets organisation och styrning, allmänt och i det egna ämnet
- kritiskt granska skolans styrdokument avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling samt relatera till lärares etiska yrkesprinciper
- tillämpa läroplans- och ramfaktorteori
- tillämpa kvalitativ textanalys
- uttrycka sig skriftligt på ett förståeligt sätt
Kursinnehåll
I kursen behandlas skolans styrning och organisation. Det svenska skolväsendets historiska utveckling behandlas med särskilt fokus på skolans olika uppdrag och hur de varierar över tid. Skolans organisation och styrdokument studeras ur ett läroplans- och ramfaktorteoretiskt perspektiv. Studenten granskar, med hjälp av kvalitativ textanalys, styrdokumenten avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, seminarium med skriftligt underlag och ett obligatoriskt moment
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN3 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 6.5 hp | U, G, VG |
OBL2 | Obligatoriskt moment: seminarium juridik | 0 hp | D |
MRE1 | Seminarium med skriftligt underlag, ämnesdidaktik | 1 hp | U, G |
Böcker
Sidan är under uppbyggnad / preliminär
ISBN: 9144031203
ISBN: 9789147122462
ISBN: 9789147097319
ISBN: 9789144071343
s. 212-229
ISBN: 9789144085593
ISBN: 9789127136021
Kapitel: Forsberg E. & Roman H Styrningen av den obligatoriska skolan - mellan stabilitet och förändring. s. 605-630
Kapitel: Kunskapsbehovet genom livet - om folklärande och vuxnas utbildning s. 663-688 (tillgänglig i kursrummet i LISAM)
Kapitel: Lundgren U.P. Den moderna skolan blir till - ett framtidsprojekt s. 65-90
Kapitel: Lundgren U.P. Det livslånga lärandet - att utbilda för ett kunskapssamhälle s. 115-156
Kapitel: Lundgren U.P. En utbildning för alla - skolan expanderar s.265-350
Kapitel: Lundgren U.P. Skolans tidiga historia och utveckling - från arabisk skrivarskola till svensk folkskola s. 29-64
Kapitel: Nilsson A. Om utbildningsekonomi - det senmoderna utbildningssystemet s. 587-605
Kapitel: Rapp S. Skolans lagar och förordningar s. 631-651
Kapitel: Säljö R. Framtidens skola och utbildning - en betydande del av våra liv s.183-202
605-630 Forsberg E. & Roman H Styrningen av den obligatoriska skolan - mellan stabilitet och förändring.
663-688 Larsson S. Kunskapsbehovet genom livet - om folklärande och vuxnas utbildning
65-90 Lundgren U.P. Den moderna skolan blir till - ett framtidsprojekt
115-156 Lundgren U.P. Det livslånga lärandet - att utbilda för ett kunskapssamhälle
91-114 Lundgren U.P. En utbildning för alla - skolan expanderar
265-350 Lundgren U.P. Läroplansteori och didaktik
29-64 Lundgren U.P. Skolans tidiga historia och utveckling - från arabisk skrivarskola till svensk folkskola
587-605 Nilsson A. Om utbildningsekonomi - det senmoderna utbildningssystemet
631-651 Rapp S. Skolans lagar och förordningar
183-202 Säljö R. Framtidens skola och utbildning - en betydande del av våra liv
ISBN: 9789147020904
Kapitel i bok. Tillgänglig i kursrummet på LISAM
Sammanfattning s. 9-18
Webbsidor
se LISAM
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.