Förskolepedagogik: Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp

Pre-school Education: Aesthetics Learning Processes, Learning and Creative, 12 credits

9U0006

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Anna Martín Bylund

Kursansvarig

Anna Martín Bylund
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FU1 Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning 2 (VT 2019) 201914-201923 Svenska Linköping, Norrköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

− redogöra för centrala begrepp och teoretiska perspektiv inom området estetiska lärprocesser

− redogöra för aktuell kunskap rörande barns lärande i och genom estetiska praktiker

− diskutera hur förskolan kan stimulera barns lärande och utveckling i och genom estetiska praktiker

− använda verktyg och material inom olika estetiska praktiker

− utnyttja och kontinuerligt utforska olika estetiska praktiker i arbete med barns lärande och utveckling i förskolan

− diskutera estetiska lärprocesser under beaktande av olika faktorer såsom genus, funktionalitet och klass

Kursinnehåll

Kursen innehåller teoretiska och praktiska moment med fokus på estetiska lärprocesser och barns aktiva skapande. I kursen behandlas hur barn lär, interagerar, experimenterar och utvecklas i och genom olika estetiska praktiker. Olika teoretiska perspektiv på skapande i pedagogiska kontexter tas upp. Centralt är utforskande arbete inom olika estetiska praktiker i relation till barns lärande och utveckling. De uttryck som används i estetiska lärprocesser relateras till forskning inom fältet. Olika faktorer som kan påverka förutsättningarna för barns lärarande (såsom genus, funktionalitet och klass) belyses i förhållande till det skapandet arbetet.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, verkstäder, seminarier, grupparbeten och självständiga studier. Huvuddelen av undervisningen sker på distans med hjälp av lärplattform. 

Examination

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SME1 Muntlig och skriftlig redovisning 3 hp U, G, VG
PRE1 Redovisning av praktiskt arbete/process/produkt 2 hp U, G
SRE1 Skriftliga uppgifter 4 hp U, G, VG
OBL2 Seminarier 0 hp D
OBL1 Skapande verksamhet 3 hp U, G
Burman, Anders (red.) Konst och lärande – Essäer om estetiska lärprocesser, Södertörn studies in higher education. http://www.divaportal. org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf – kan laddas ner Eidevald, Christian och Engdahl, Ingrid. (2018) Utbildning och undervisning i förskolan. Omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber. Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare: mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber. Furness, Karin (2017). Formulera: bild och projekt i förskolan. Stockholm: Liber. Hedberg, Åsa (2012) Ge litet luft till en kompis. Barn utforskar fysik och aerodynamik på förskolan. Reggio Emilia Institutet. Heggstad, Kari Mjaaland (2014). 7 vägar till drama: grundbok i dramapedagogik för förskollärare och lärare. Lund: Studentlitteratur. Lenz Taguchi, Hillevi, Bodén, Linnéa & Ohrlander, Kajsa (red.)(2011). En rosa pedagogik: jämställdhetspolitiska utmaningar. Stockholm: Liber. Lundgren Öhman, Ulla-Karin (2014) Mediepedagogik på barnens villkor. Stockholm: Lärarförlaget. Magnusson, Lena O (2018) Photographic agency and agency of photographs: Three-yearolds and digital cameras. Australasian Journal of Early Childhood, Vol. 43, Issue 3, p34-42. – kan laddas ner Mjanger, Ruth (2014) Playing with shadows – playing with words: exploring teachers’ ownership through poetic inquiry in a Norwegian-Nepalese preschool teacher education project. In RIDE: The Journal of Applied Theatre and Performance, vol 19, no3, 296-312. – kan laddas ner Olsson, Liselott Mariett (2013) Taking children’s questions seriously: the need for creative thought. Global Studies of Childhood. Vol. 3 No 3, 230-253. – kan laddas ner Pramling-Samuelsson, Ingrid (2011). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Pramling, Niklas och Pramling Samuelsson, Ingrid (2010) Glittrig diamant dansar. Små barn och språkdidaktik. Stockholm: Norstedts. Calissendorff, Maria, Ehrlin, Anna, Ericsson, Claes, Ferm Thorgersen, Cecilia & Holgersen, Sven-Erik (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och Kultur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.