Förskolepedagogik, Förskolans pedagogiska innehåll och mål i relation till barns utveckling och livsvillkor II, 4.5 hp

Preschool education, Preschool educational content and objectives in relation to children II, 4.5 credits

9U0015

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Karin Bevemyr

Kursansvarig

Karin Bevemyr

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FU1 Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning 5 (HT 2020) 202039-202043 Svenska Linköping O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

- söka och kritiskt granska aktuell forskning rörande barns utveckling och livsvillkor
- redogöra för och problematisera barns normala och atypiska kognitiva och emotionella utveckling
- redogöra för och problematisera hur olika livsvillkor inverkar på barns normala och atypiska kognitiva och emotionella utveckling
- redogöra för och problematisera begreppen normalitet och avvikelse
- didaktiskt reflektera över och redogöra för konsekvenser av olika synsätt på barns utveckling och livsvillkor gällande planering av förskoleverksamheten i relation till läroplanen

Kursinnehåll

Kursen använder utvecklingspsykologi samt barndomssociologi som grund. Kursen behandlar både psykologiska och sociala orsaker för att belysa barns utveckling. I kursen problematiseras begrepp som normalitet - avvikelse och exkludering – inkludering. I kursen diskuteras och kritiskt granskas faktorer såsom ålder, etnicitet, genus samt samhällsklass och dess betydelse för barns utveckling. Kursens innehåll relateras till förskolans verksamhet och pedagogiska innehåll. Förskollärarens roll relateras till andra samhällsaktörer som BVC och socialtjänsten. Den studerande skall även reflektera didaktiskt och planera för hur omsorg och lärande kan genomföras med ledning av aktuell forskning och förskolans styrdokument utifrån barns olika förutsättningar och behov.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier, samt självständiga studier. Arbetets sker såväl enskilt som i grupp. En del av kursens kommunikation sker med hjälp av en nätbaserade lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom en strukturerad skriftlig litteraturgenomgång.
För att få VG på kursen krävs att studenten har VG på provkoden SRE1.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760)

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MRE1 Muntlig redovisning 1.5 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning 3 hp U, G, VG
Obligatorisk litteratur Eidevald, C. (2016) Förskolan – en trygg plats för barn och pedagoger? Malmö: Gleerups. Empson, J.M. (2015). Atypical child development in context. (2. ed.) Basingstoke: Palgrave Macmillan. Farrell, A. & Pramling Samuelsson, I. (2018) Mångfald i tidiga åldrar. Lund: Studentlitteratur. Johansson, T., Lindgren, S. & Hellman, A. (2013). Nya uppväxtvillkor. Stockholm: Liber. (Kap. 1-3). Lunneblad, J. (2013). Tid att bli svensk: En studie av mottagandet av nyanlända barn och familjer i den svenska förskolan. Nordic Early Childhood Education Research Journal, Vol 6, nr. 8, s. 1-14. Skolverket (2011) Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr11 (Reviderad 2018). Stockholm: Skolverket. Skolverket (2018). Läroplan för förskolan Lpfö 18. Stockholm: Skolverket. Samt en egenvald vetenskaplig artikel

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.