Natur- och kulturvägledning med inriktning mot utomhuspedagogik 1, hp
Natural and Cultural Heritage Understanding 1, credits
HKCA53
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Veckoslut) | HT 2006 | 200633-200722 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåLärandemål
Genom kursen ska den studerande
utveckla medvetenhet och kunskap om samt förståelse för hur upplevelser i utemiljön kan utnyttjas för undervisning och information inom det natur- och samhällsvetenskapliga området
tillägna sig fördjupad kunskap om kulturekologiska samband
tillägna sig fördjupad kunskap om människan som en ekologiskt beroende social varelse
fördjupa sin förmåga att beskriva, tolka och förklara natur-, kultur- och miljöupplevelser samt
utveckla sin förmåga att guida i varierande natur- och kulturmiljöer.
Kursinnehåll
Delkurs 1: Natur och miljö, 5 poäng
Ekologiska samband och kretslopp i vår natur och livsmiljö. Berg, jord- och markytans former som resultat av geologiska processer. Landskapsbildens beroende av klimat, vatten och vegetation. Naturkrafternas spår i landskapet. Miljöhot, miljövård och miljölagstiftning. Allemansrätten. Friluftsliv och miljöengagemang.
Delkurs 2: Kultur och miljö, 5 poäng
Kulturmiljöers innehåll och särdrag. Samband mellan natur och kultur. Bebyggelsens utveckling, former och funktion. Ortnamn. Kulturmiljövård. Historiska sägner och folktrons väsen.
Delkurs 3: Utomhuspedagogik, 5 poäng
Fältpedagogik i teori och praktik. Landskapsinformationens hantering i undervisningen. Tolkning av spåren av mänsklig aktivitet. Modeller för hur naturen och kulturen i närmiljön kan utnyttjas för iakttagelser och undersökningar. Mötet mellan barns/vuxnas vardagsföreställningar och natur- och samhällsvetenskapliga förklaringsgrunder. Utomhuspedagogikens teoretiska förankring. Utomhuspedagogik i internationellt perspektiv.
Delkurs 4: Guidning, 5 poäng
Presentations- och föredragningsteknik. Icke bok/textbaserad inlärning i autentisk miljö. Exkursions- och fältstudiemetodik. Gruppdynamik och grupprocesser. Ledarrollen. Biblioteks- och arkivkännedom. Insamling, bearbetning och presentation av material.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformer är föreläsningar, seminarier, exkursioner, internat samt självstudier.
Examination
Skriftlig examination på i kursen ingående delkurser och litteratur. Skriftlig och muntlig presentation av ett eget pedagogiskt utvecklingsarbete.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.