Drama 21-40 poäng, hp
Drama, 21-40 points, credits
LKAA70
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, ) | HT 2003 | 200337- | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFörkunskapskrav
Genomgången kurs i Drama, 20 poäng (motsv)Lärandemål
Kursen syftar till att den studerande skall utveckla förmåga att:
- pröva, analysera och reflektera över estetiska läroprocesser inom drama i relation till mål och kontexter i förskola och skola
- undersöka uttryck för barns och ungdomars dramatiska skapande
- formulera kunskap om barns och ungdomars dramatiska skapande, i historiskt perspektiv och i nutidsperspektiv
- utveckla förståelse för drama som samtidskommentar genom att studera drama som uttryck för individ och grupp i ett sociokulturellt perspektiv, innefattande drama som uttryck för genus och mångkultur.
Kursinnehåll
Kursens utgångspunkt är de studerandes kunskaper i och om drama som pedagogiskt verktyg. Därifrån kan kunskap om det dramatiska skapandets betydelse i relation till tid och plats på ett värdefullt sätt utvecklas. I kursen studeras nordiska dramapedagogiska riktningar. Vidare studeras drama som uttryck för mångkultur och genus. Kursen behandlar även dramatiskt skapande i privata och offentliga rum, samt hur individer och grupper genom agering kan förhålla sig till framtiden. Kursen belyser centrala begrepp såsom "osynlig teater" "spectator" och "performance". Estetik och rationalitet studeras som delar i människans medvetandeprocess. Förskolans och skolans läroplaner bildar en fond mot vilken ny kunskap analyseras. Begrepp som demokrati, etik, värderingar och hälsa tydliggörs i analysen.
Undervisnings- och arbetsformer
Litteraturstudier, seminarier, praktiska uppgifter och verkstäder är de arbetsformer som förekommer. Kursen avslutas med ett uppsatsarbete motsvarande fem veckors heltidsstudier.
Examination
Aktivt deltagande i alla moment, samt skriftliga inlämningsuppgifter.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.