Visuell kommunikation och gestaltning I, 6 hp
Visual Communication and Interpretation I, 6 credits
TCM002
Huvudområde
Möbelkonservering Möbelsnickeri Möbeldesign MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Susanna NygrenStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOD | Möbeldesign - Malmstens, kandidatprogram | 1 (HT 2017) | 1, 2 | -, - | Svenska | O | |
6KMOS | Möbelsnickeri - Malmstens, kandidatprogram | 1 (HT 2017) | 1, 2 | -, - | Svenska | O | |
6KMOT | Möbeltapetsering - Malmstens, kandidatprogram | 1 (HT 2017) | 1, 2 | -, - | Svenska | O |
Huvudområde
Möbelkonservering, Möbelsnickeri, Möbeldesign, MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogram i möbeldesign
- Kandidatprogram i möbelsnickeri
- Kandidatprogram i möbeltapetsering
Rekommenderade förkunskaper
Särskild behörighetLärandemål
Att ge studenten en introduktion i, och orientering om, olika visualiseringstekniker för att kunna formulera och kommunicera sina konstnärliga idéer, frågeställningar och uttryck.
Efter genomgången kurs skall studerande kunna:
- tillämpa ett antal bildspråkliga element och begrepp (proportioner, balans, riktningar, bildrytm/rörelse, volym/yta, ljus/mörker och materialitet) som analysverktyg i en gestaltningsprocess
- åstadkomma en enkelsidig visuellt gestaltad produktpresentation med en integrerad teknisk illustration
- behärska texthantering i Illustrator
- behärska bildbehandling i PhotoShop som tecknings/målningsverktyg, färgblandning, inscanning och bildmontage av fotografiskt material
- behärska InDesign som verktyg för grafisk formgivning
- välja och tillämpa färg i sina presentationer på ett medvetet sätt utifrån olika aspekter (optiskt, rumsskapande, estetiskt)
Efter genomgången kurs skall den studerande fått insikter om:
- olika verktyg för att kunna presentera ett projekt på såväl idéstadiet som i slutredovisningen
- hur kombinationerna, samspelet och renodlingen av bildspråkliga element och begrepp (se ovan) utgör den språkliga dimensionen av en bild
- teorier i ämnet färg och betydelsen av färgens optiska, rumsskapande och estetiska effekter
Kursinnehåll
Ateljéstudier med levande modell. Frihandsteckning. Laborationer med olika digitala tekniker som PhotoShop, Illustrator och InDesign. Färgteori och måleri med tonvikt på gestaltning av rumsliga begrepp.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer, undervisning i grupp och individuellt, självständigt arbete. Samtal som pedagogisk metod.
Kursen pågår hela höstterminen.
Examination
UPG4 | Färgteori | 1.5 hp | U, G |
UPG3 | Fortsättningskurs i digital bild & grafisk form | 1.5 hp | U, G |
UPG2 | Grundkurs i digital bild & grafisk form | 1.5 hp | U, G |
UPG1 | Introduktionskurs frihandsteckning och krokiteckning | 1.5 hp | U, G |
Betygsskala
,Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneExaminator
Susanna NygrenUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kurslitteratur
Melin, Björn (1979). Teckna och måla modell. Stockholm: Wahlström & WidstrandNilson, Karl Gustaf (1999). Färglära. [Ny utg.] Stockholm: Carlsson
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG4 | Färgteori | 1.5 hp | U, G |
UPG3 | Fortsättningskurs i digital bild & grafisk form | 1.5 hp | U, G |
UPG2 | Grundkurs i digital bild & grafisk form | 1.5 hp | U, G |
UPG1 | Introduktionskurs frihandsteckning och krokiteckning | 1.5 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
X
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
UPG3
UPG4
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
UPG3
UPG4
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
X
|
|
X
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
UPG3
UPG4
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.