Praktikkurs - möbelkonservering, 30 hp
Practice - Furniture Conservation, 30 credits
TCM030
Huvudområde
MöbelkonserveringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ulf BrunneStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 240 hRekommenderad självstudietid: 560 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOK | Kandidatprogram i möbelkonservering | 5 (HT 2017) | 1, 2 | -, - | Svenska | O |
Huvudområde
MöbelkonserveringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogram i möbelkonservering
Rekommenderade förkunskaper
Möbelkonservering I, Möbelkonservering II, Chemistry for Conservators, Möbelkonservering III.Lärandemål
Att ge studenten kunskap om möbelkonservatorns yrkesidentitet, yrkesetik och arbetssituation, bereda tillfälle till fördjupningsstudier inom valfritt specialområde samt en aktuell inblick i professionens senaste utveckling och uppdatering av det egna nätverket.
Efter genomgången kurs skall studerande kunna:
- värdera sina kunskaper och färdigheter i relation till yrkesområdets allmänt förekommande arbetsuppgifter
- förstå betydelsen av att inhämta och selektera relevant information avseende konserveringsrelaterade frågeställningar
- värdera och analysera konserveringsetiska överväganden i såväl nationell som internationell kontext
- utföra olika typer av kvalificerade restaurerings- och konsolideringsåtgärder och andra uppgifter som förekommer på praktikplatsen
- värdera och analysera vidtagna åtgärder utifrån såväl ett privat som musealt bevarandeperspektiv
Efter genomgången kurs skall den studerande fått insikter om:
- hur en privat alternativt museal verksamhet fungerar
- koder och förutsättningar för samarbete med övriga yrkeskategorier inom kulturvårdsområdet
- sökvägar till ny kunskap och nya kontakter
Kursinnehåll
Kursen planeras med hänsyn tagen till den studerandes önskemål om eventuell specialisering. Kursen genomförs vid externa institutioner/verkstäder av relevans för utbildningen. Kursens detaljinnehåll planeras av ansvarig lärare i samråd med den studerande och extern handledare.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen under tredje läsårets första termin ska i yrkes- och forskningsförberedande syfte förläggas till externa institutioner/verkstäder. Arbetet ska med stöd av individuell handledning bedrivas självständigt.
Kursen pågår hela höstterminen.
Examination
UPG2 | Muntlig och skriftlig redovisning av praktikställets organis | 6 hp | U, G |
UPG1 | Utfört och dokumenterat av handledaren anvisade arbetsuppgif | 24 hp | U, G |
Betygsskala
,Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneExaminator
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 240 hRekommenderad självstudietid: 560 h
Kurslitteratur
Meddelas av kursansvarig lärare och handledare efter samråd med den studerande.Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Muntlig och skriftlig redovisning av praktikställets organis | 6 hp | U, G |
UPG1 | Utfört och dokumenterat av handledaren anvisade arbetsuppgif | 24 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.