Visuell kommunikation och gestaltning III, 3 hp
Visual Communication and Interpretation III, 3 credits
TCM060
Huvudområde
Möbelkonservering Möbelsnickeri Möbeldesign MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Alessandra Di PisaStudierektor eller motsvarande
Alessandra Di PisaUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 32 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOD | Möbeldesign - Malmstens, kandidatprogram | 3 (HT 2021) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
6KMOS | Möbelsnickeri - Malmstens, kandidatprogram | 3 (HT 2021) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
6KMOT | Möbeltapetsering - Malmstens, kandidatprogram | 3 (HT 2021) | 1 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
Huvudområde
Möbelkonservering, Möbelsnickeri, Möbeldesign, MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogram i möbeldesign
- Kandidatprogram i möbelsnickeri
- Kandidatprogram i möbeltapetsering
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- Uppvisa exempel och redogöra för hur frågor och begrepp kring hållbarhet kan gestaltas
- Reflektera över hur gruppdynamik påverkar arbetsprocessen och slutresultatet
- Hantera ett antal verktyg i ett utställningsarbete såsom modellbygge, samt kunna formulera och gestalta ett utställningskoncept
- Anpassa koncept och form i relation till material och hantverksteknik
- Utveckla gestaltningen i dialog
- Reflektera över hur förhållningssätt och värderingar av begreppet hållbarhet synliggörs genom den konceptuella idén och de estetiska valen
Kursinnehåll
Utställningskunskap. Gestaltningsarbete på tema hållbarhet.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar. Seminarier. Undervisning i grupp och individuellt. Samtal som pedagogisk metod. Projektarbeten. Muntlig och skriftlig redovisning. Grupparbete.
Kursen är utspridd över terminen.
Examination
UPG2 | Inlämningsuppgift, muntlig och skriftlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
UPG3 | Inlämningsuppgift, muntlig och skriftlig redovisning | 1 hp | U, G |
UPG4 | Seminarium (obligatorisk närvaro) | 0.5 hp | U, G |
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska eller engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Alessandra Di PisaExaminator
Alessandra Di PisaUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 32 h
Kurslitteratur
Övrigt
- Se studiehandledning vid kursstart för aktuell kurslitteratur
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Inlämningsuppgift, muntlig och skriftlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
UPG3 | Inlämningsuppgift, muntlig och skriftlig redovisning | 1 hp | U, G |
UPG4 | Seminarium (obligatorisk närvaro) | 0.5 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
X
|
X
|
X
|
UPG2
UPG3
UPG4
|
Ämneskunskaper genom teoretiska o praktiska studier |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
X
|
X
|
X
|
UPG2
UPG3
|
Analytiskt tänkande och problemlösning implementeras i studieuppgifterna |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
X
|
X
|
X
|
UPG2
UPG3
|
Studieuppgifterna genomsyras av ett experimenterande och undersökande arbetsätt som bidrar till kunskapsbildning |
|
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
X
|
UPG2
UPG3
UPG4
|
Kritiskt och kreativt undersökande i görande liksom genom litteraturstudier |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
X
|
UPG2
UPG3
|
Grupparbete i kreativ process |
|
3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
UPG2
UPG3
UPG4
|
Kommunikation undersöks genom visuell gestaltning liksom genom litteraturseminarium |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
X
|
X
|
UPG3
UPG4
|
Samhälleliga villkor berörs genom temat "Hållbarhet" |
|
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
UPG3
|
||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
X
|
UPG3
|
Idégenerering och produktutveckling utifrån hållbarhetsaspekter |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.