Möbeltapetsering V, 15 hp
Upholstery V, 15 credits
TCM066
Huvudområde
MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anna Karoliina PrihaStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 144 hRekommenderad självstudietid: 256 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KMOT | Möbeltapetsering - Malmstens, kandidatprogram | 4 (VT 2019) | 2 | - | Svenska | Stockholm, Lidingö | O |
Huvudområde
MöbeltapetseringUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogram i möbeltapetsering
Rekommenderade förkunskaper
Möbeltapetsering I, II o III.Lärandemål
Kursen omfattar tapetserararbetets betydelse för en möbels estetiska uttryck och sambandet med olika tiders estetiska ideal och förutsättningar. Studenten ska självständigt och medvetet kunna lösa restaurerings och/eller rekonstruktionsproblem samt redogöra skriftligt och muntligt för sina beslut. Studenten ska efter avslutad kurs visa förståelse för komplexiteten i att vid konserveringen, restaureringen eller rekonstruktionen av en möbels
tapetserararbete väga historisk, teknisk och tidsmässig hänsyn mot kravet på funktionsduglighet.
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
- skriftligt sammanfatta tekniker, stoppnings- och klädselmaterial ur ett möbelhistoriskt perspektiv
- muntligt redogöra för stoppmöblers karaktäristiska former och uttryck ur ett möbelhistoriskt perspektiv
- självständigt samla och tolka information gällande konstruktionen av ett stoppnings- och klädselarbete
- utföra enklare lagning och ytbehandling av möbelstommar
- analysera och värdera resultatet av en uppskattad arbets- och tidsplan
- demonstrera förståelse för och kommunicera relationen mellan stomme och tapetseringsarbete
- utföra resårstoppning och klädsel på angiven stoppmöbel
- dokumentera och redovisa sitt projektarbete i tal och skrift
Kursinnehåll
Exklusiva stoppningstekniker inom tapetseraryrket. Arbetsplanering. Principer för stoppmöbelkonservering.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, teknikövningar, projektarbete, dialogseminarium, samarbetsövning, studiebesök, skriftlig och muntlig redovisning.
Kursen pågår hela vårterminen.
Examination
PRA1 | Teknikövningar | 9 hp | U, 3, 4, 5 |
MUN1 | Muntlig redovisning av projektarbetet | 1 hp | U, G |
UPG2 | Dokumentation av projektarbetet | 2 hp | U, G |
UPG1 | Skriftlig inlämning och redovisning av övningsuppgifter | 3 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Ulf BrunneExaminator
Anna Karoliina PrihaUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 144 hRekommenderad självstudietid: 256 h
Kurslitteratur
Gill, Kathryn (2001) Upholstery conservation: principles and practice. Butterworth- Heinemann (sid 1-9 samt 177-180)The Forgotten History: upholstery conservation (2011) Linköpings universitet
Tidens tand (1999): förebyggande konservering : magasinshandboken. Riksantikvarieämbetet.
Stenberg, Bernt & Åkervall, Torsten (1988). Möbelstoppning som hantverk. Sveriges tapetseraremästares centralförening (STC)
Stavenow- Hidemark, Elisabeth (1993) Nytt tyg på gamla stolar; stoppning och klädsel förr och nu. Nordiska museet.
David, James (1999) Upholstery: a complete course: chairs sofas ottomans, screens and stools. Guild of Master Craftsman Publications. (kap. 15, 16, 17)
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA1 | Teknikövningar | 9 hp | U, 3, 4, 5 |
MUN1 | Muntlig redovisning av projektarbetet | 1 hp | U, G |
UPG2 | Dokumentation av projektarbetet | 2 hp | U, G |
UPG1 | Skriftlig inlämning och redovisning av övningsuppgifter | 3 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.