Transformation för design, 6 hp
Transformation for Design, 6 credits
TDDE40
Huvudområde
DesignUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Stefan HolmlidStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6MDES | Design, masterprogram | 3 (HT 2022) | 1, 2 | 4, 4 | Engelska | Linköping, Valla | O/V |
Huvudområde
DesignUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i design
Rekommenderade förkunskaper
Tre års avslutade universitetsstudier, samt antagen till studier på masternivå. God kunskap inom tjänster, organisation eller management. God kunskap inom något delområde inom design.
Lärandemål
Det huvudsakliga målet är att studenten skal utveckla förståelse för hur organisatorisk förändring och transformationsprocesser uppstår, hur de kan ledas och styras, samt utveckla förmåga att delta i sådana processer.
- Analysera designlösningar ur ett transformationsperspektiv
- Undersöka, samla ihop och beskriva kontextuella faktorer som påverkar transformation
- Argumentera för och syntetisera behov och strukturer som driver transformationsprocesser
- Tillämpa metoder och modeller för att planera och prognosticera alternativ utveckling
Kursinnehåll
Områden som behandlas är organisatorisk förändring, dynamiska förmågor, institutionell förändring, kunskapsintegration.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen bygger på litteraturseminarier, reflexiva övningar, samt kritiksessioner baserat på reella projekt och fall.
Examination
UPG2 | Projektbaserad uppgift | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Litteraturdriven uppgift | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för datavetenskapKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Projektbaserad uppgift | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Litteraturdriven uppgift | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
UPG1
UPG2
|
||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
X
|
|
UPG1
UPG2
|
||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
UPG2
|
||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
UPG2
|
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
UPG2
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
X
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.