Marknadsmedvetenhet för internationell kommunikation, 6 hp
Market Awareness for International Communication, 6 credits
TEAE19
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Christina GrundströmStudierektor eller motsvarande
Daniel EllströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 40 hRekommenderad självstudietid: 120 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 5 (HT 2022) | 2 | 1 | Engelska | Norrköping, Norrköping | V |
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram (Management) | 5 (HT 2022) | 2 | 1 | Engelska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogram i grafisk design och kommunikation
Rekommenderade förkunskaper
Grunder i marknadskommunikation och analys, varumärkesteori, gruppdynamik, agil projektmetodik, projektledning och färdigheter i vetenskapligt skrivande inklusive analystekniker inom managementområdet.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten:
- ha grundläggande kunskap om och kunna beskriva hur företag internationaliseras
- kunna beskriva och tillämpa grundläggande teorier och modeller rörande hur medvetenhet om marknader erhålls
- kunna beskriva och tillämpa grundläggande teorier och modeller som förklarar kulturella skillnader, speciellt sådana som påverkar kommunikation
- kunna analysera en klient, en klients tänkta kunder, klientens konkurrenter, kulturella skillnader och kommunikationsalternativ för att fastställa klientens kommunikationsbehov vid inträde på en internationell marknad
- kunna dokumentera en sådan analys i en vetenskaplig rapport med intern, begreppsmässig och extern validitet, utförd med deduktiv analys där rekommendationerna fokuserar på att övertyga om lämpligheten i den föreslagna kommunikationsstrategin
-kunna avrapportera den dokumenterade analysen till klienten med hänsyn tagen till yrkesmässig och vetenskaplig etik inom managementområdet
- kunna tillämpa grundläggande planeringsverktyg i ett internationellt samarbete
Kursinnehåll
Internationalisering av företag
Marknadsanalys av kommunikationsbehov vid internationalisering
Grunder i vetenskaplig metod
Analys av klients kommunikationsbehov vid internationalisering
Vetenskapligt skrivande (managementområdet).
Undervisnings- och arbetsformer
Miniföreläsningar (och/eller podcasts), länkar till webbaserat material och obligatorisk läsning som seminarieförberedelse
(Online) seminarier för teoridiskussion
(Multinationell) gruppuppgift för att fastställa kommunikationsbehoven för en klient som avser gå in på utländsk marknad, där dokumentationen görs i en vetenskapligt grundad rapport vilken sedan återkopplas till klienten
(Online) handledning inklusive opponering
Examination
PRA2 | Projektuppgift | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Individuell uppgift | 1 hp | U, 3, 4, 5 |
Kursen innehåller seminarier med obligatorisk, aktiv närvaro och moment som måste vara fullgjorda för att delta i påföljande obligatoriska seminarier.
Inlämning av examinationsuppgiften för PRA2 och UPG1 efter angivet datum medför med automatik U för PRA2 och UPG1 om inte ett av examinator godtagbart skäl tillställs examinator i skrift senast inlämningsdatumet.
Kursens slutbetyg beräknas som ett medelvärde av PRA2 och UPG1.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKurslitteratur
Övrigt
Lista med rekommenderad och obligatorisk littertur inom följande områden:
- marknadsanalys/business intelligence
- varumärkesledning i en internationell kontext
- internationalisering
- kultur i samband med marknadskommunikation
- integrerad marknadskommunikation (IMK)
- metod
Lista på obligatorisk och rekommenderad litteratur. Ev. obligatoriska böcker är från tidigare obligatoriska kurser.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA2 | Projektuppgift | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Individuell uppgift | 1 hp | U, 3, 4, 5 |
Kursen innehåller seminarier med obligatorisk, aktiv närvaro och moment som måste vara fullgjorda för att delta i påföljande obligatoriska seminarier.
Inlämning av examinationsuppgiften för PRA2 och UPG1 efter angivet datum medför med automatik U för PRA2 och UPG1 om inte ett av examinator godtagbart skäl tillställs examinator i skrift senast inlämningsdatumet.
Kursens slutbetyg beräknas som ett medelvärde av PRA2 och UPG1.
Kursplan
För varje kurs ska en kursplan finnas. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av kurser görs enligt, för kursen, beslutad blockindelning.
Avbrott och avanmälan på kurs
Enligt beslut vid Linköpings universitet om Riktlinjer och rutiner för bekräftelse av deltagande i utbildning med mera på grund- och avancerad nivå (Dnr LiU-2020-02256) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan
tas bort. Avanmälan eller avbrott från kurs görs via webbformulär Blanketter och formulär
Inställd kurs eller avvikelse från kursplanen
Kurser med få deltagare (< 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av dekanus.
Riktlinjer rörande examination och examinator
Se Beslut om Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet Dnr LiU-2020-04501, (http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592).
Examinator för en kurs ska inneha en läraranställning vid LiU i enlighet med LiUs anställningsordning, Dnr LiU-2021-01204 (https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622784). För kurser på avancerad nivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor eller postdoktor. För kurser på grundnivå kan följande lärare vara examinator: professor (även adjungerad och gästprofessor), biträdande professor (även adjungerad), universitetslektor (även adjungerad och gästlektor), biträdande universitetslektor, universitetsadjunkt (även adjungerad och gästadjunkt) eller postdoktor. I undantagsfall kan även en Timlärare utses som examinator på både grund- och avancerad nivå, se Tekniska fakultetsstyrelsen vidaredelegationer.
Examination
Principer för tentamina
Skriftlig och muntlig tentamen samt digital salstentamen och datortentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i januari
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i mars och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program samt i lägre årskurs.
För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
När en kurs, eller ett tentamensmoment (TEN, DIT, DAT), ges för sista gången ska ordinarie tentamen och två omtentamina erbjudas. Därefter fasas examinationen ut under en avvecklingsperiod med tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs under det följande läsåret. Om ingen ersättningskurs finns ges tre tentamina i omtentamensperioder under det följande läsåret. Annan placering beslutas av programnämnden. I samtliga fall ges dessutom tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat. Totalt erbjuds alltså 6 omtentamenstillfällen, varav 2 ordinarie omtentamenstillfällen. I tentaanmälningssystemet markeras tentamina som ges för näst sista respektive sista gången.
Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
Omprov övriga examinerande moment
För riktlinjer för omprov vid andra examinerande moment än skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina hänvisas till de generella LiU-riktlinjerna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592.
Nedlagd kurs
För Beslut om Rutiner för administration vid avveckling av utbildningsprogram, fristående kurser och kurser inom program, se DNR LiU-2021-04782. Efter beslut om nedläggning och efter avvecklingsperiodens slut hänvisas studenterna till ersättande kurs (eller motsvarande) enligt information i kursplan eller utbildningsplan. Om en student har godkänt i något/några moment i en avvecklad programkurs men inte alla och det finns en åtminstone delvis ersättande kurs så kan en bedömning om eventuellt tillgodoräknande ske. Eventuell tillgodoräkning av delmoment görs av examinator.
Anmälan till tentamen
För deltagande i skriftlig tentamen, digital salstentamen och datortentamen är anmälan obligatorisk, se beslut i regelsamlingen https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682. En oanmäld student kan således inte erbjudas plats. Anmälan till tentamen är öppen 30 kalenderdagar före provdatum och stänger 10 kalenderdagar innan provdatum om inget annat anges. Anmälan görs i Studentportalen eller via LiU-appen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post.
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682.
Plussning
Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyad examination (s.k. plussning) för högre betyg på skriftliga tentamina, digital salstentamina och datortentamina, dvs samtliga provmoment med modulkod TEN, DIT och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Plussning är ej möjlig på kurser som ingår i utfärdad examen.
Betyg och examinationsformer
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas.
- Kurser med skriftlig tentamen och digital salstentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment och modulkoder
Nedan anges vad som gäller för de examinationsmoment med tillhörande modulkod som tillämpas vid Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet.
- Skriftlig tentamen (TEN) och digital salstentamen (DIT) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), digital kontrollskrivning (DIK), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG), hemtentamen (HEM).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktivt deltagande som basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmomenten Opposition (OPPO) och Auskultation (AUSK) inom examensarbetet ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
Allmänt gäller att:
- Obligatoriska kursmoment skall vara poängsatta och ges en modulkod.
- Examinationsmoment som ej är poängsatt får ej vara obligatoriskt. Det är frivilligt att delta på dessa moment och information om det samt tillhörande villkor skall tydligt framgå i den beskrivande texten.
- För kurser med flera examinationsmoment med graderad betygsskala skall det anges hur slutbetyg på kursen vägs samman.
För obligatoriska moment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592):
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
För möjlighet till anpassade examinationsmoment gäller att (i enlighet med Riktlinjer för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Linköpings universitet, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/917592):
- Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
- Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
- Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Rapportering av examinationsresultat
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering).
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se Fusk och plagiat
Övrigt
Lista med rekommenderad och obligatorisk littertur inom följande områden:
- marknadsanalys/business intelligence
- varumärkesledning i en internationell kontext
- internationalisering
- kultur i samband med marknadskommunikation
- integrerad marknadskommunikation (IMK)
- metod
Lista på obligatorisk och rekommenderad litteratur. Ev. obligatoriska böcker är från tidigare obligatoriska kurser.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
PRA2
UPG1
|
I: Sätta in internationalisering i ett sammanhang, U: Internationalisering av organisationer, marknadsanalys av kommunikationsbehov vid internationalisering (hur tolka 5K - klient, kunder, konkurrenter, kultur och kommunikation - i ett internationellt sammanhang, där fokus ligger på de två sista). A: Förväntas kunna tillämpa centrala begrepp och färdigheter från Marknadskommunikation och analys, Varumärke och värdeskapande och kurser med projektledning |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
X
|
X
|
PRA2
UPG1
|
I: Kopplar till aktuell forskning som komplement till litteratur som examineras. U: Färdigheter i vetenskapligt skrivande med intern, begreppslig och extern validitet samt deduktiv ansats. (Del av litteratur från senaste fem åren ska finnas med inom kärnområde), A: Bygger på vetenskaplig kunskap från Varumärke och värdeskapande |
|
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
X
|
X
|
X
|
PRA2
|
I: Kopplar nuvarande till vad som kommer att krävas i exjobbet (80 % av exjobbsnivån). U: Analys av kommunikationsbehov vid internationalisering (problembakgrund->studiens begränsningar inkl. förslag på fortsatta studier). A: problemlösningstekniker från Marknadskommunikation och analys och Varumärken och värdeskapande, mätmetoder från Användarupplevelse och interaktionsdesign |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
PRA2
UPG1
|
U: Självständigt val av litteratur (ur rekommendation) |
|
2.3 Systemtänkande |
X
|
X
|
X
|
PRA2
|
I: Internationell omvärldspåverkan, U: Omvärldspåverkan på ett varumärke och kommunikation (tillämpa 1.3 och 1.5), prioritering. A: Omvärldsanalys från Marknadskommunikation och analys samt Varumärken och värdeksapande. |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
PRA2
UPG1
|
U: Förstärkning av initiativförmåga, uthållighet, anpassningsförmåga, kreativt (vetenskapligt) tänkande , kritiskt tänkande och integration av kunskaper, tidsplanering. Hänsyn till klients önskemål. A: Kunskaper från tidigare kurser såsom marknadskommunikation och analys, varumärkesteori inkl. presentationsteknik, gruppdynamik, agil projektmetodik, projektledning |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
|
PRA2
UPG1
|
U: professionell och vetenskaplig etik inom managementområdet (ICC/ESOMAR:s uppförandekod), ansvarstagande i grupp |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
|
PRA2
|
U: Grupparbete med givna roller, obligatoriskt gruppkontrakt |
|
3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
PRA2
|
I: Kopplar mot krav för examensarbete och programmålen. U: muntliga och skriftliga vetenskapliga och populärvetenskapliga presentationer, ge återkoppling, brief->pitch. A: Hur leverera en pitch från Marknadskommunikation och analys |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
X
|
|
PRA2
UPG1
|
U: Alla fö, seminarier och examination på engelska |
|
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
PRA2
UPG1
|
I: historik och hållbarhetsfrågor kopplat till internationalisering, U: koppla uppgiften till några av FN:s hållbarhetsmål |
|
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
X
|
X
|
PRA2
|
U: Internationalisering som del av ett företags strategi, A: ny teknik för att kommunicera (varumärken) |
|
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA2
|
U: Förståelse för och anpassning till kultur. A: Förståelse för och anpassning till målgrupp |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA2
|
U: använda analys av kommunikationsbehov som grund för pitch A: Använda kunskaper från Varumärken och värdeskapande |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
X
|
|
PRA2
UPG1
|
U: Reflektion kring etik och hållbarhet |
|
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
X
|
PRA2
|
U: Vad en "client pitch" omfattar. A: Presentationsteknik (populärvetenskaplig) från TEAE15 |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.