Marknadskommunikation, 6 hp
Market Communication, 6 credits
TEIE56
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Thomas RosenfallStudierektor eller motsvarande
Johan HoltströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KFTL | Flygtransport och logistik, kandidatprogram | 4 (VT 2017) | 2 | 3 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 2 (VT 2017) | 2 | 3 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
6KLOG | Samhällets logistik, kandidatprogram | 4 (VT 2017) | 2 | 3 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram
- Flygtransport och logistik, kandidatprogram
- Samhällets logistik, kandidatprogram
Rekommenderade förkunskaper
Företagsekonomisk grundkursLärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och förklara centrala begrepp inom massmarknadsföring, industriell marknadsföring och tjänstemarknadsföring med speciellt fokus på marknadskommunikation och omvärldsanalys
- analysera företag, dess produkter/tjänster, och dess omvärld ur marknadsföringsperspektiv
- göra en en marknadsanalys och förklara hur man går tillväga
- kommunicera marknadsföringsorienterade analyser och resonemang
Kursinnehåll
Det centrala i kursen är hur ett företag eller en organisation skall agera mot och kommunicera med marknaden genom bl a en marknadsplan. Innehållet omfattar bland annat: hur marknaden inklusive dess omvärld ser ut, vilka faktorer som påverkar den och hur den kan utvärderas, vilken marknad företaget eller organisationen ska fokusera på och vad marknaden ska erbjudas, hur detta erbjudande bör utformas inklusive varumärkesstrategier, samt kundernas köpbeteende. Viss tyngd ligger vid hur erbjudandet kommuniceras med marknaden, hur det når kunden och hur information om och från marknaden ska värderas. Hur ett företag eller en organisation agerar skiljer sig åt beroende på köpsituation och om köpet gäller konsumentvaror, producentvaror eller tjänster i olika marknadsmiljöer.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen har en problemlösningsinriktad och praktisk prägel med det genomgående temat marknadsplanering med undertema marknadskommunikation.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, casearbete och ett handlett projektarbete som går ut på att utarbeta en marknadsplan. Projektarbetet utgör en del av examinationen. Examination sker även genom duggor under kursens gång.
Examination
UPG1 | Muntlig och skriftlig examination under kursens gång | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
PRA2 | Projektuppgift som genomförs i grupp | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Johan HoltströmExaminator
Thomas RosenfallKurshemsida och andra länkar
http://www.iei.liu.se/indek/utbildning/industriell-ekonomi/teie56?l=svUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kurslitteratur
Parment, A. (2014) Marknadsföring, Studentlitteratur, Lund. ISBN (10): 9144094493, ISBN(13): 9789144094496 Artiklar och OH-material från webben.Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG1 | Muntlig och skriftlig examination under kursens gång | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
PRA2 | Projektuppgift som genomförs i grupp | 3 hp | U, 3, 4, 5 |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
PRA2
UPG1
|
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
X
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
PRA2
|
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
PRA2
UPG1
|
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
X
|
|
UPG1
|
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
PRA2
|
||
3.2 Kommunikation |
|
X
|
X
|
PRA2
|
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
X
|
X
|
PRA2
UPG1
|
||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
X
|
X
|
PRA2
UPG1
|
||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.