Teknikbaserade projekt och organisationer, 6 hp
Technology-based Projects and Organisations, 6 credits
TEIO46
Huvudområde
Industriell ekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Eva LovénStudierektor eller motsvarande
Dag SwartlingUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik | 8 (VT 2019) | 1, 2 | 4, 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Energi- och miljöteknik) | 8 (VT 2019) | 1, 2 | 4, 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Industriell produktion) | 8 (VT 2019) | 1, 2 | 4, 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Konstruktionsmaterial) | 8 (VT 2019) | 1, 2 | 4, 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Konstruktionsteknik och produktutveckling) | 8 (VT 2019) | 1, 2 | 4, 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Kvalitets- och verksamhetsutveckling) | 8 (VT 2019) | 1, 2 | 4, 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Logistik) | 8 (VT 2019) | 1, 2 | 4, 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Mekatronik) | 8 (VT 2019) | 1, 2 | 4, 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Produktionsledning) | 8 (VT 2019) | 1, 2 | 4, 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Tillämpad mekanik) | 8 (VT 2019) | 1, 2 | 4, 1 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Industriell ekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Civilingenjör i maskinteknik
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Tre års studier inom civilingenjörsutbildning, grundläggande kunskaper i industriell ekonomi
Lärandemål
Efter kursen skall studenten:
- ha breda kunskaper om, och kunna förklara, diskutera och analysera projektets roll i teknikbaserade organisationer
- kunna förklara, diskutera och använda organisationsteoretiska begrepp såsom organisationskultur och organisationsstruktur
- kunna förklara, diskutera och använda verktyg och metoder för projektledning
- kunna förklara, diskutera och analysera projektledarens och andra ledares roll i teknikbaserade organisationer
- kunna förklara, diskutera och analysera projektets och organisationens roll i ett större sammanhang av inter- och intra-organisatoriska relationer
Kursinnehåll
Projekt- och projektledning har blivit allt viktigare inom dagens näringsliv. Företag som lyckas utforma effektiva projektledningssystem kan skapa betydande konkurrensfördelar. Kursen fokuserar på projekt- och organisationsaspekter i teknikbaserade organisationer och företag, vars ledare upplever utmaningar som kan relateras till den snabba, dynamiska utvecklingen av ny teknik, en ökad komplexitet som är ett resultat av att tekniska system tenderar att bygga på flertalet teknikbaser, en ökad behov av samarbete mellan organisationer, och en stor osäkerhet som teknikbaserade projekt präglas av. Kursen använder organisationsteoretiska begrepp som struktur och kultur, och projektledningsverktyg för att ge studenter en förståelse för hur teknikbaserade organisationer och projekt kan ledas. Kursen tar också upp hur projektledare och andra ledare kan leda människor i dessa organisationer och hur inter-organisatoriska relationer kan hanteras.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen bygger på föreläsningar och seminarier. Föreläsningarna ger en överblick över de viktiga teorier och begrepp inom teknikbaserad projekt- och organisationsledning. De flesta föreläsningar bygger på så kallade short cases, som är korta verklighetsbaserade beskrivningar som används för att förklara, tydliggöra och diskutera teorierna. Seminarierna bygger på praktiska övningar och studentledda lektioner kring vissa utvalda ämnen.
Kursen pågår hela vårterminen.
Examination
UPG2 | Fördjupningsuppgift, muntlig och skriftlig redovisning | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Inlämningsuppgift projektplan | 1.5 hp | U, 3, 4, 5 |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 2.5 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Kurslitteratur
Thamlain, H.J. (2014) Managing Technology-Based Projects: Tools, Techniques, People and Business Processes, Wiley and Sons, New Jersey.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Dag SwartlingExaminator
Eva LovénUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 160 h
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Fördjupningsuppgift, muntlig och skriftlig redovisning | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Inlämningsuppgift projektplan | 1.5 hp | U, 3, 4, 5 |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 2.5 hp | U, 3, 4, 5 |
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva.
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.