Optoelektronik, 6 hp
Optoelectronics, 6 credits
TFYA38
Huvudområde
Elektroteknik Teknisk fysik FysikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Wei-Xin NiStudierektor eller motsvarande
Magnus JohanssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaHuvudområde
Elektroteknik, Teknisk fysik, FysikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Fysik och nanovetenskap, kandidatprogram
- Civilingenjör i elektronikdesign
- Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik
- Fysik och nanovetenskap, masterprogram
- Materials Science and Nanotechnology, masterprogram
- Civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
- Biomedical Engineering, masterprogram
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
HalvledarteknikLärandemål
Det övergripande målet med kursen är att ge grundläggande kunskaper om optoelektroniska komponenter och fiberoptik för att kunna förstå dagens och morgondagens teknologier för applikation inom optisk kommunikation, sensor- och bild-teknik, samt energiomvandling - som nyligen fått ett förnyat intresse på grund av globala krav på energibesparing och energiproduktion.. Efter avslutad kurs skall studenten:
- Känna till fysikaliska processer för optoelektroniska övergångar, och kunna använda grundläggande optoelektroniska samband mellan optiska materialegenskaper och komponenter inom optoelektronik.
- Kunna definiera principen för funktionen hos de viktigaste halvledande optoelektroniska komponenterna
- Förklara och kunna använda ekvationerna vilka bestämmer huvudsakliga egenskaper för optoelektroniska komponenter och fibeoptik.
- Kunna tillämpa kunskapen om olika optoelektroniska komponenter för att lösa problem främst inom fysik och teknikområdet.
- Kunna analysera funktionssättet hos olika fotoniska komponenter i syfte att välja lämpliga typer för givna applikationer.
- Förstå relationerna mellan komponentdesign, funktionssätt, genskaper, komponentens totala effektivitet och signal överföring.
- Kunna beräkna parameterar och designa enkla system för optiska kommunikation eller energiomvandling.
Kursinnehåll
- Grundläggande fysik
- Elektromagnetisk vågfysik, optik, Maxwells och Fresenels ekvationer
- Kvantmekanik och halvledarfysik, Einsteins relationer
- Elektron-foton processer
- Carrier radiative recombination and light-emitting-devices (LED)
- Stimulerade processer, lasringsmekanismer, och moder
- Halvledarlasern
- Foton-elektron processer
- Fotokonduktivitet och detektorer
- Bildsensorer
- Fotovoltaisk effekt och solceller
- Foton-foton processer
- Elektromagnetisk vågrörelse, vågledare och fiberoptik
- Optisk polarisation och modulation
- Optiska kommunikationssystem
- Fotoniska kristaller and lågdimensionella material för optoelektriska tillämpningar
- Kompletterande och framtida teknologier
- Organisk och molekylär optoelektronik
- Terahertz-fotonik
- Display-teknologi
- Effekt från nanoteknologi – nytt tänk, material och andra perspektiv
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar (varav en del gästföreläsningar), lektioner med räkneövningar samt laborationer. Dessutom ingår inlämningsuppgifter.
Examination
KTR1 | Frivillig test | 0 hp | U, G |
UPG1 | Hemuppgifter | 1 hp | U, G |
LAB2 | En laborationskurs | 1 hp | U, G |
TEN2 | En skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Laborationskursen tränar studentens praktiska förmåga att testa optoelektroniska komponenter
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för fysik, kemi och biologiStudierektor eller motsvarande
Magnus JohanssonExaminator
Wei-Xin NiKurshemsida och andra länkar
http://www.ifm.liu.se/undergrad/fysikgtu/coursepage.html?selection=all&sort=kkUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kurslitteratur
S.O. Kasap: "Optoelectronics and Photonics",ISBN 0-201-61087-6; 2001, Prentice-Hall, Inc., New Jersey. Alternativ: P. Bhattacharya: "Semiconductor Optoelectronic Devices" (Prentice Hall) Laborationshandledningar (2 st) kan laddas ner från kursens hemsida.Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
KTR1 | Frivillig test | 0 hp | U, G |
UPG1 | Hemuppgifter | 1 hp | U, G |
LAB2 | En laborationskurs | 1 hp | U, G |
TEN2 | En skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
Laborationskursen tränar studentens praktiska förmåga att testa optoelektroniska komponenter
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
The course demands and mixes knowledge from several disciplines. To benefit students, 6 lecture hours also devote to review theoretical fundamentals needed in the course in electromagnetism, semiconductors, and p-n junctions. |
||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
The course deals with some important technologies relating to the conversion between light and electricity with major applications in IT and energy industries. The course contents stay at the device and architecture level to help students building up a knowledge base in this area, which will be examined through on-site interactive quiz tests (15 times in the beginning of each lecture) and a final written exam. |
||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
|
|
Since the optoelectronics industries have a very large market, and impact to human life and society, the course also give a survey on the advance of relevant products in the market, and the trend of technological development. Through the context, the course also gives an introduction of applications in various possible systems. |
||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
|
Many design issues demand calculations. Three sets of homework assignment are requested as a mediatory part accompanied with 24 hours onsite problem solving demo-lectures to help students to enhance their computational skills. |
||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
X
|
|
|
As a technology course, there are also 2x6 hours laborations to allow students to have a direct touch to characterize and operate various optoelectronic devices, as well as a demo of fiber optics in communication systems. |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
|
The help student for better understanding and consolidating course contents, on-site quiz tests are used. The point students obtained through the quiz tests will transfer as a part of the final exam. |
||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
The lorations are organized with 2-3 students in each group. Students are requested to communicate and work in group for preparation, operation and eventual report. |
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
X
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.