Professionella verktyg, 6 hp
Professional Tools, 6 credits
TGTU62
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Birgitte Saxtrup HermanssonStudierektor eller motsvarande
Maria EidenskogUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 42 hRekommenderad självstudietid: 118 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KBIO | Biologi, kandidatprogram | 3 (HT 2017) | 1, 2 | 4, 4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6KKEM | Kemi - molekylär design, kandidatprogram | 3 (HT 2017) | 1, 2 | 4, 4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
6KKEB | Kemisk biologi kandidatprogram | 3 (HT 2017) | 1, 2 | 4, 4 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kemi - molekylär design, kandidatprogram
- Biologi, kandidatprogram
- Kemisk biologi kandidatprogram
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Universitetsstudier motsvarande 60 hpLärandemål
Studenten ska kunna beskriva de krav som olika kommunikationssituationer ställer, öka färdigheten i muntlig och skriftlig framställning samt illustrera några språkteoretiska frågor. Studenten ska kunna redogöra för och tillämpa etisk teori i konkreta fall inom naturvetenskapen. Efter kursen ska studenten kunna:
- känna till den vetenskapliga kommunikationsprocessen och förstå hur informationsresurser är organiserade,
- använda relevanta sökverktyg samt kritiskt kunna granska sökresultat,
- kommunicera enligt angivna förutsättningar,
- strukturera och presentera information,
- opponera på andra studenters texter och muntliga presentationer,
- beskriva och använda grundläggande etiska teorier, principer och begrepp för att analysera etiska problem inom naturvetenskap och teknik.
- redogöra för betydelsen av professionsansvar.
Som delmoment i detta måste studenten kunna:
- tillämpa teorier och regler på egen kommunikation,
- argumentera skriftligt och muntligt enligt olika givna förutsättningar,
- informera skriftligt och muntligt enligt olika givna förutsättningar
- analysera och värdera både skriftlig och muntlig kommunikation,
- diskutera, med utgångspunkt i etisk teori, etiska implikationer av specifika fall inom naturvetenskap och teknik.
Kursinnehåll
Föreläsningarna behandlar bl.a.:
- kommunikation och opponering
- argumentationsteknik
- etisk teori
- informationssökning
- muntliga och skriftliga presentationer och övningar
- opponering
- diskussion av fall utifrån ett etiskt perspektiv
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar och seminarier.
Kursen pågår hela höstterminen.
Examination
UPG3 | Fullgjorda gruppuppgifter | 2 hp | U, G |
UPG2 | Fullgjorda och godkända enskilda muntliga uppgifter | 2 hp | U, G |
UPG1 | Fullgjorda och godkända enskilda skriftliga uppgifter | 2 hp | U, G |
Förtydligande UPG3: För betyget Godkänd krävs obligatoriskt och aktivt deltagande vid samtliga seminarier samt fullgjord enskild skriftlig uppgift inom etikmomentet.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för TemaStudierektor eller motsvarande
Maria EidenskogExaminator
Birgitte Saxtrup HermanssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 42 hRekommenderad självstudietid: 118 h
Kurslitteratur
Kompletterande litteratur
Böcker
- Språkrådet, (2008) Svenska skrivregler
Språkrådets skrifter. Rekommenderas som referenslitteratur.
Kompendier
- Merkel, Magnus m.fl, Lathund för rapportskrivning. Linköpings universitet.
Rekommenderas som referenslitteratur.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG3 | Fullgjorda gruppuppgifter | 2 hp | U, G |
UPG2 | Fullgjorda och godkända enskilda muntliga uppgifter | 2 hp | U, G |
UPG1 | Fullgjorda och godkända enskilda skriftliga uppgifter | 2 hp | U, G |
Förtydligande UPG3: För betyget Godkänd krävs obligatoriskt och aktivt deltagande vid samtliga seminarier samt fullgjord enskild skriftlig uppgift inom etikmomentet.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.
Kompletterande litteratur
Böcker
Språkrådets skrifter.
Rekommenderas som referenslitteratur.
Kompendier
Rekommenderas som referenslitteratur.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
UPG3
|
Kunna strukturera och presentera information samt kunna analysera och värdera både muntlig och skriftlig kommunikation. UPG3: Kunna beskriva grundläggande etiska teorier, principer och begrepp (I,U,E). |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
UPG3
|
Känna till den vetenskapliga kommunikationsprocessen och förstå hur informationsresurser är organiserade. UPG3: Kunna redogöra för betydelsen av professionsansvar (I,U,E). |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
X
|
X
|
X
|
Diskussioner i grupp samt kamratrespons på muntlig och skriftlig kommunikation. UPG3: I uppgiften ingår aktivt deltagande i 2 seminarier (A). |
||
3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
UPG1
UPG2
UPG3
|
Kunna kommunicera enligt angivna förutsättningar. UPG3: I uppgiften ingår aktivt deltagande i 2 seminarier och en enskild skriftlig uppgift (A,E). |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
X
|
X
|
|
UPG3
|
UPG3: Etiska implikationer för hållbar utveckling (I,U,E). |
|
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.