IT-rätt och etik, 6 hp
Law for IT and Ethics, 6 credits
TGTU79
Huvudområde
Övriga ämnenUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Maria Eidenskog, Christina NordinUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CITE | Civilingenjör i informationsteknologi | 2 (VT 2019) | 2 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Övriga ämnenUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i informationsteknologi
Särskild information
Kursen får ej ingå i examen tillsammans med TEIE88.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall den studerande kunna:
- Beskriva och förklara den svenska nationella rättens samt EU-rättens struktur och systematik liksom centrala normativa etiska teorier, principer och begrepp.
- Beskriva och förklara den rättsliga regleringen och etiska förhållningssätt kring användningen av informationsteknologi, IT-säkerhet, upphovsrätt och databehandling av personuppgifter.
- Tillämpa straffrättsliga regler och etiska teorier av relevans för missbruk av internet och annan datakommunikation.
- Skriftligt och muntligt utreda, analysera och problematisera juridiska och etiska frågor i relation till implementering och användning av informationsteknologi.
Kursinnehåll
- Grundläggande etiska centrala normativa etiska teorier, principer och begrepp.
- Grundläggande juridiska begrepp och principer, inklusive rättens uppbyggnad, de olika rättskällorna samt hur rättsregler skapas och tillämpas.
- Juridiska och etiska aspekter på IT-säkerhet, upphovsrätt och databehandling av personuppgifter.
- Mänskliga rättigheter och grundlagsskyddade rättigheter, såsom yttrandefrihet och tryckfrihet.
- Etiska förhållningssätt och juridiska bestämmelser vid missbruk av internet och annan datakommunikation.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen tillämpar problembaserat lärande med basgruppsarbete och studentstyrt lärande. Basgruppsarbetet samordnas genom kursen Fysikaliska modeller. De teoretiska grunderna gås igenom på föreläsningar och behandlas i seminarier.
Examination
UPG2 | Inlämningsuppgifter juridik | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Inlämningsuppgifter etik | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
SEM2 | Seminarier i juridik | 1 hp | U, G |
SEM1 | Seminarier i etik | 1 hp | U, G |
Slutbetyges beräknas via sammanslagning av antal poäng från inlämningsuppgifterna i UPG1 och UPG2. Betygsgränser anges på kurshemsidan.
På de obligatoriska seminarierna krävs aktiv närvaro.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisningsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".
- Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för TemaStudierektor eller motsvarande
Maria Eidenskog, Christina NordinKurshemsida och andra länkar
Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kurslitteratur
Övrigt
Merkel, Magnus mfl (2003). Rapportskrivning - En lathund för studenter samt material som meddelas i samband med kursstart.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Inlämningsuppgifter juridik | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Inlämningsuppgifter etik | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
SEM2 | Seminarier i juridik | 1 hp | U, G |
SEM1 | Seminarier i etik | 1 hp | U, G |
Slutbetyges beräknas via sammanslagning av antal poäng från inlämningsuppgifterna i UPG1 och UPG2. Betygsgränser anges på kurshemsidan.
På de obligatoriska seminarierna krävs aktiv närvaro.
Övrigt
Merkel, Magnus mfl (2003). Rapportskrivning - En lathund för studenter samt material som meddelas i samband med kursstart.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
X
|
X
|
|
UPG1
UPG2
|
Kritisk analys av juridiska och etiska frågor |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
X
|
|
SEM1
SEM2
|
problematisera juridiska och etiska frågor i relation till informationsteknologi |
|
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
Basgrupp |
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
Seminarier |
||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
X
|
|
UPG1
UPG2
|
Grundläggande regelverk, Etiska principer |
|
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
X
|
X
|
|
UPG2
|
Skydd för den personliga integriteten i affärsförhållanden |
|
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.