Flygplanssystem, 6 hp
Aircraft Systems Engineering, 6 credits
TMAL56
Huvudområde
Flygteknik, MaskinteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Petter KrusStudierektor eller motsvarande
David LundströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 40 hRekommenderad självstudietid: 120 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
Ja| Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 6MAER | Aeronautical Engineering, masterprogram | 2 (VT 2026) | 1 | 1 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
| 6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik | 8 (VT 2026) | 1 | 1 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
| 6CMMM | Civilingenjör i maskinteknik (Flygteknik) | 8 (VT 2026) | 1 | 1 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Flygteknik, MaskinteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i maskinteknik
- Masterprogram i flygteknik
Rekommenderade förkunskaper
Flyglära, Flygmekanik, Tekniska system
Lärandemål
Kursen syftar till att ge studenterna en grund att förstå flyg ur ett systemperspektiv, så att en god helhetsbild erhålles och ett sunt ingenjörsmässigt tänkande i framtagning av nya konstruktioner med koppling till industriell verksamhet utvecklas. Efter kursen ska studenten kunna:
- Förstå funktionen av grundflygplanssystem.
- Förstå samverkan mellan olika delsystem för att uppnå önskad funktionalitet
- Använda simuleringsverktyg för att analysera och optimera systemfunktion, på helflygplansnivå.
- Sätta samman styr- och mätsystem för små flygande farkoster.
Kursinnehåll
- Systems Engineering
- Systemarkitektur för flygplan.
- Regelverk och certifiering
- Styrsystem
- Aktuatorsystem för styrning, hydraulsystem, hydrauliska, elektrohydrostatiska och elektromekaniska aktuatorer
- Luftsystem
- Bränslesystem.
- Elkraftsystem, radar, radarsignatur, osv.
- Simuleringsteknik för analys av systemfunktioner.
- Systemoptimering.
- Tillämpning av felträdsanalys på flygsystem.
- System för små obemannade farkoster. Sensorer, servon, kommunikation, datorsystem
En stor del av metodiken i kursen fokuserar på helhetssyn på systemlösningar där systemen studeras i relation till inverkan på flygplanets egenskaper.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och datorövningar.
Examination
| UPG1 | Inlämningsuppgift | 1 hp | U, G |
| TEN1 | Skriftlig tentamen | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKurslitteratur
Artiklar
Vetenskapliga artiklar
| Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
|---|---|---|---|
| UPG1 | Inlämningsuppgift | 1 hp | U, G |
| TEN1 | Skriftlig tentamen | 5 hp | U, 3, 4, 5 |
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Detta sker genom referenser eller citat med angivande av källa. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering).
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se Fusk och plagiat.
Linköpings universitet har även tagit fram en vägledning för lärares och studenters användning av generativ AI i utbildningen (Dnr LiU-2023-02660). Som student förväntas du alltid ta reda på vad som gäller för respektive kurs (inklusive examensarbetet). Generellt gäller tydlighet för var och hur generativ AI har använts.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall.
Artiklar
Vetenskapliga artiklar
Ladda ner
| I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
| 1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
X
|
|||
| 1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
X
|
|||
| 1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
|
X
|
|||
| 1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
X
|
X
|
|
TEN1
UPG1
|
||
| 1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
X
|
|
|
|||
| 2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
| 2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
X
|
|||
| 2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
X
|
|||
| 2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
TEN1
|
||
| 2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
|||
| 2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
X
|
|||
| 3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
| 3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
X
|
UPG1
|
||
| 3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
|||
| 3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
|||
| 4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
|
|
|||
| 4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
| 4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
X
|
X
|
|
TEN1
UPG1
|
||
| 4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
TEN1
UPG1
|
||
| 4.5 Att realisera produkter och system |
X
|
|
|
|||
| 4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
| 5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
X
|
|
|
|||
| 5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
|
TEN1
|
||
| 5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
X
|
|
|
|||
| 5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.