Styrmedel inom energisystemområdet, 6 hp
Energy Policy Instruments, 6 credits
TMES32
Huvudområde
Energi- och miljöteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Patrik RohdinStudierektor eller motsvarande
Shahnaz AmiriUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 38 hRekommenderad självstudietid: 122 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6CEMM | Civilingenjör i energi - miljö - management | 8 (VT 2019) | 1 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | V |
6CEMM | Civilingenjör i energi - miljö - management (Systemverktyg för hållbar utveckling) | 8 (VT 2019) | 1 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Energi- och miljöteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Civilingenjör i energi - miljö - management
Särskild information
Får ej ingå i examen tillsammans med tkmj50.
Ersätts 2020 av TMES52.
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att studenten ska förvärva kunskap kring styrmedel mot effektivare energianvändning och ökad andel förnyelsebar energi, samt baserad på denna kunskap erhålla färdigheter att kritiskt granska och utvärdera styrmedel inom energisystemområdet. För att uppnå syftet förväntas studenten bland annat erhålla förståelse för de underliggande principerna för hur ett land i en marknadsekonomi fattar beslut rörande styrmedel inom energi, identifiera de styrmedel inom energisystemområdet som idag är i funktion inom EU och i Sverige och hur de inbördes påverkar varandra samt kunna redogöra för hur beslut på nationell- och EU-nivå rörande styrmedel för energi genomförs. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och reflektera över hur beslut fattas kring styrmedel in om energisystemområdet
- beskriva funktionen för de styrmedel som är aktuella kring energieffektivisering och förnyelsebar energi
- analysera och utvärdera styrmedel inom energisystemområdet
- kritiskt granska och värdera vetenskapliga publikationer inom energisystemområdet
- kommunicera resultatet av sitt lärande inom kursens områden såväl muntligt som skriftligt
Kursinnehåll
Under kursen kommer studenten att på olika sätt träna sin förmåga i att kritiskt granska och själva utvärdera styrmedel inom energisystemområdet. Olika delar av den vetenskapliga forskningsdiskursen presenteras. Deltagarna läser forskningsrapporter, böcker, och vetenskapliga artiklar etc., och granskar dessa kritiskt. Deltagarna gör även utvärdering av styrmedel inom energisystemområdet och skriver texter inom ämnet styrmedel inom energisystemområdet.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen ges i form av föreläsningar, seminarier, arbeten i grupp och individuellt, samt egen inläsning av litteratur. Deltagande vid seminarer, tentamen, samt inlämning av de i kursen ingående projektuppgifterna är obligatoriska.
Examination
UPG3 | Obligatoriska inlämningsuppgifter | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Obligatoriska seminarieuppgifter | 2 hp | U, G |
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisningsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".
- Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Shahnaz AmiriExaminator
Patrik RohdinKurshemsida och andra länkar
Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 38 hRekommenderad självstudietid: 122 h
Kurslitteratur
Textböcker inom området samt artiklar. Skrifter från Energisystem, IEI.Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG3 | Obligatoriska inlämningsuppgifter | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG2 | Obligatoriska seminarieuppgifter | 2 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.