Kandidatprojekt maskinteknik, 18 hp
Mechanical Engineering - Bachelor Project, 18 credits
TMPS32
Huvudområde
Maskinteknik TeknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Simon SchütteStudierektor eller motsvarande
Petter HallbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 182 hRekommenderad självstudietid: 298 h
Huvudområde
Maskinteknik, TeknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Civilingenjör i industriell ekonomi - internationell
- Civilingenjör i industriell ekonomi
Rekommenderade förkunskaper
För tillträde till kursen se LiTH:s generella regelverk för kandidatarbete inom Civilingenjörsprogram i studiehandboken.Projektarbetet förutsätter kunskaper i Mekanik, Termodynamik, Strömningslära, Hållfasthetslära, Produktionsteknik, Maskinelement och Industriell Organisation.
Spärrkurser: Mekanik I, Tillämpad termodynamik och strömningslära (eller motsvarande)
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
Ämneskunskaper:
- systematiskt integrera och använda sina kunskaper som förvärvats under studietiden för att lösa en maskintekniskt inriktad uppgift.
- tillämpa metod- och ämnesmässiga kunskaper från det maskintekniska området.
- känna till några av de vanligaste konstruktionsmaterialen och dess konstruktionstekniska samt produktionstekniska egenskaper.
- använda systematisk konstruktionsmetodik och konstruktionsteori för att analysera teknsika produkter och lösa en given uppgift.
- analysera mekaniska produkter ur produktions- och monteringstekniskt perspektiv.
- tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den.
- formulera för uppgiften relevanta frågeställningar samt avgränsa uppgiften inom givna tidsramar.
- söka och värdera teknikvetenskaplig litteratur.
- planera, genomföra och redovisa ett maskintekniskt utvecklingsprojekt inriktat mot maskinkonstruktion, produktionsteknik eller träteknik.
- professionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt.
- kritiskt granska och diskutera ett i tal och skriftligt framlagt självständigt arbete.
- skapa, analysera och utvärdera tekniska lösningar.
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Kursinnehåll
Föreläsningsdelen introducerar produktutveckling och konstruktionsmetodik. Projektdelen utgörs av en uppgift av lämplig omfattning inom konstruktions- eller produktionsteknik.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen pågår hela vårterminen men är till allra största delen förlagd till läsperiod 2. Kursen inleds under första läsperioden med en föreläsningsserie och en laboration i reverse engineering av en maskinteknisk produkt. Under första läsperioden görs även gruppindelning om 4-5 studenter och uppgifter tilldelas grupperna efter önskemål om att arbeta med konstruktionsteknik eller produktionsteknik.
Kursens huvuddel som är förlagd i läsperiod två består av ett handlett projektarbete, som utförs självständigt i grupp. Studenterna förutsätts ta stort eget ansvar för att projektarbetet genomförs och slutrapporteras.
Projektet ska redovisas i form av en skriftlig rapport. Vidare ska arbetet presenteras muntligt och opponering ska göras på en annan grupps arbete. Slutligen ska även en individuell reflektionsrapport skrivas.
Examination
UPG5 | Dugga i Produktionsutvecklingsmetodik | 0.5 hp | U, G |
LAB1 | Laboration i reverse engineering | 0.5 hp | U, G |
UPG4 | Opponering och reflektionsdokument | 1 hp | U, G |
UPG3 | Skriftlig rapport samt framläggning | 16 hp | U, G |
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GInstitution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingStudierektor eller motsvarande
Petter HallbergExaminator
Simon SchütteUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 182 hRekommenderad självstudietid: 298 h
Kurslitteratur
Kompletterande litteratur
Övrigt
Kurslitteratur presenteras senare på kursens hemsida och kommer delvis att bestämmas individuellt för respektive projektgrupp. (Tänkbar generell litteratur är: Ulrich, Eppinger, “Product design and development”, McGraw-Hill eller Ullman, “The Mechanical Design Process”, McGraw-Hill eller kompendium i form av uppdaterat Liedholmkompendium)
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG5 | Dugga i Produktionsutvecklingsmetodik | 0.5 hp | U, G |
LAB1 | Laboration i reverse engineering | 0.5 hp | U, G |
UPG4 | Opponering och reflektionsdokument | 1 hp | U, G |
UPG3 | Skriftlig rapport samt framläggning | 16 hp | U, G |
Kompletterande litteratur
Övrigt
Kurslitteratur presenteras senare på kursens hemsida och kommer delvis att bestämmas individuellt för respektive projektgrupp. (Tänkbar generell litteratur är: Ulrich, Eppinger, “Product design and development”, McGraw-Hill eller Ullman, “The Mechanical Design Process”, McGraw-Hill eller kompendium i form av uppdaterat Liedholmkompendium)
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.