Redaktionell design, 6 hp
Editorial Design, 6 credits
TNGD38
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tomas TörnqvistStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 40 hRekommenderad självstudietid: 120 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 4 (VT 2019) | 1 | 2 | Svenska/Engelska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram
Särskild information
Kursen får ej ingå i examen tillsammans med TNGD09.
Rekommenderade förkunskaper
Kunskaper i grafisk design och medieproduktion över grundläggande nivå och praktisk erfarenhet av projektarbete på området.
Lärandemål
Kursens syfte är att utveckla kunskaper om och färdigheter i redaktionell design med ett särskilt fokus på visuell kommunikation. Efter genomgången kurs skall studenten:
- Kunna förklara vanliga begrepp, syften, processer och tekniker i nutida redaktionella medier av betydelse.
- Kunna förklara etiska perspektiv i redaktionell design.
- Kunna värdera aspekter på relevans och kvalitet i utformning av redaktionella publikationer.
- Ha tillämpat teoretiska kunskaper i framställning av redaktionella publikationer.
- Ha uppvisat färdigheter i planering, design och produktion av redaktionella publikationer.
Kursinnehåll
Kursen behandlar:
-
Content och redaktionell form
-
Bild- och datajournalistik med visualisering
-
Verbovisuell kommunikation och medier
-
Layout och typografi i redaktionella publikationer
-
Storytelling, format och kanaler
-
Etik och hållbarhet i redaktionell design
-
Identitet och paketering
-
Mediaproduktion
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen är organiserad i föreläsningar, workshops, seminarier och projektarbete. Även studiebesök kan ingå.
Examination
TEN1 | Skriftlig tentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
På kursen ges betyget U,3,4,5. Slutbetyg räknas ut som viktat medelvärde. 0,5 avrundas uppåt.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Om undervisningsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".
- Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för teknik och naturvetenskapStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellExaminator
Tomas TörnqvistUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 40 hRekommenderad självstudietid: 120 h
Kurslitteratur
Övrigt
Fastställs senare.
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Skriftlig tentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
På kursen ges betyget U,3,4,5. Slutbetyg räknas ut som viktat medelvärde. 0,5 avrundas uppåt.
Övrigt
Fastställs senare.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.