Muntlig och skriftlig kommunikation i professionella sammanhang, 6 hp
Oral and Written Communication in a Professional Context, 6 credits
TNKA09
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Maria ThunborgStudierektor eller motsvarande
Ulrika ÖrtenbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 1 (HT 2018) | 2 | 3 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NKursen ges för
- Kandidatprogram i grafisk design och kommunikation
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna tillämpa översiktliga teoretiska kunskaper om hur formerna för kommunikation samspelar med kontexten, dvs. faktorer som situation, syfte, avsändare, mottagare , innehåll och språklig stil
- Kunna tillämpa olika kommunikationsformer utifrån exempel och givna scenarier, med särskild hänsyn till tex etik och retorik
- Ha utvecklat färdighet i skrivande med inriktning mot copywriting och information
- Ha uppnått förmåga, muntligt och skriftligt, att beskriva och analysera texter skrivna med ett visst syfte och i en given kontext
- kunna muntligt presentera och motivera val av språklig form och framställningssätt
Kursinnehåll
I kursen behandlas grunderna i skrivande i olika former, med särskilt fokus på copywriting, information och kommunikation. Studenterna arbetar både parvis och individuellt med olika former av verbal, interpersonell och textuell kommunikation; copytexter, pitch, och pressmeddelanden. Olika perspektiv (t ex etiska) diskuteras utifrån exempel och givna situationer. I kursen ingår också individuellt arbete med analys av och feedback på varandras arbeten i seminarieform. Muntlig presentation sker i pitchform.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, individuellt arbete samt grupparbete i par.
Examination
UPG4 | Inlämningsuppgift | 3 hp | U, G |
UPG3 | Muntlig presentation | 1 hp | U, G |
UPG2 | Analyserande uppgift | 1 hp | U, G |
UPG1 | Individuell inlämningsuppgift | 1 hp | U, G |
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Påbyggnadskurser
Retorik
Om undervisningsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt".
- Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationStudierektor eller motsvarande
Ulrika ÖrtenbergExaminator
Maria ThunborgUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG4 | Inlämningsuppgift | 3 hp | U, G |
UPG3 | Muntlig presentation | 1 hp | U, G |
UPG2 | Analyserande uppgift | 1 hp | U, G |
UPG1 | Individuell inlämningsuppgift | 1 hp | U, G |
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.