Manus, Storytelling och Copy, 6 hp
Scipt, Storytelling and Copy, 6 credits
TNKA55
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursStudierektor eller motsvarande
Maria ThunborgUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 2 (VT 2017) | 1 | 4 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
6KGDK | Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram | 4 (VT 2017) | 1 | 4 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Grafisk design och kommunikationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grafisk design och kommunikation, kandidatprogram
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Lärandemål
Kursens syfte är att ge en teoretisk och praktisk kunskap om hur man arbetar fram en text som ska kunna kommunicera enligt angivna förutsättningar som manus, storytelling eller copy. Studenten tillämpar givna arbetsmetoder, får och ger feedback. Studenten ska välja lämplig form och metod för kommunikation samt strukturera och presentera uppgifterna muntligt och skriftligt enligt överenskommen form. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för och använda grundläggande kunskaper i manus, storytelling och copyarbete.
- Motivera och kritisera hur text används och formuleras inom olika genrer, muntligt och skriftligt.
- Motivera och diskutera val av form och framställningssätt i egenhändigt producerade texter.
Kursinnehåll
Kursen behandlar:
manus storytelling dramaturgi copy och copyns roll feedback/återkoppling Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen är organiserad i föreläsningar, seminariearbete och handledning.
Examination
UPG2 Gruppuppgifter 3 hp U, G UPG1 Inlämningsuppgifter 3 hp U, G På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierStudierektor eller motsvarande
Maria ThunborgUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 h
Rekommenderad självstudietid: 112 hKurslitteratur
Fastställs senare
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG2 | Gruppuppgifter | 3 hp | U, G |
UPG1 | Inlämningsuppgifter | 3 hp | U, G |
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
X
|
X
|
X
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
X
|
X
|
X
|
|||
3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.