Medietekniskt kandidatprojekt, 18 hp
Media Technology - Bachelor Project, 18 credits
TNM094
Huvudområde
MedieteknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Karljohan Lundin PalmeriusStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 56 hRekommenderad självstudietid: 424 h
| Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 6CMEN | Civilingenjör i medieteknik | 6 (VT 2017) | 1, 2 | -, - | Svenska | O | |
Huvudområde
MedieteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Civilingenjör i medieteknik
Särskild information
I kursen ingår en del av kommunikationsstrimman i svenska
Rekommenderade förkunskaper
För tillträde till kursen se LiTH:s generella regelverk för kandidatarbete inom Civilingenjörsprogram i studiehandboken.Lärandemål
För att få godkänt på kursen måste studenten visa förmåga att Ämneskunskaper:
- systematiskt integrera sina kunskaper förvärvade under studietiden
- tillämpa metodkunskaper och ämnesmässiga kunskaper inom huvudområdet
- tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
- formulera frågeställningar samt avgränsa inom givna tidsramar
- söka och värdera vetenskaplig litteratur
- planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete i form av ett projekt i grupp
- professionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt
- kritiskt granska och diskutera ett i tal och i skrift framlagt självständigt arbete
- skapa, analysera och/eller utvärdera tekniska lösningar
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- tillämpa medietekniska kunskaper, exempelvis publicering, ljud- och bildteknik, datorgrafik och visualisering
- följa etablerade protokoll för utvecklingsprojekt (projektstyrning kravhantering, systemarkitektur, programdesign, implementation, dokumentation, test, underhåll)
- utnyttja verktyg, programvarubibliotek, standarder och designmönster för att med avseende på tidseffektivitet och kvalitet förbättra utvecklingen av programvara
Kursinnehåll
- Grundprinciper i programvaruutveckling
- Utvecklingsmetodik
- Designmönster
- Modelleringsnotation
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen introducerar teorier och principer för programvaruutveckling och utvecklingsmetodik genom föreläsningar, som examineras genom individuella rapporter. I laborationer får studenterna prova på praktiskt användande av vertyg och öva upp färdigheter. Teorier och färdigheter används sedan i ett omfattande utvecklingsprojekt i grupper om 5-8 studenter. Studentens förståelse och färdigheter examineras genom projektmöten samt en avslutande presentation av projektets resultat.
Projektet är kopplat till Svenska-strimman där studenterna får både skrivhjälp och återkoppling på rapporter.
Examination
| UPG2 | Opponering | 0.5 hp | U, G |
| UPG1 | Uppsats | 1.5 hp | U, G |
| PRA1 | Projekt | 14 hp | U, G |
| LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
På kursens ges betyg Underkänd/Godkänd.
Betygsskala
,Institution
Institutionen för teknik och naturvetenskapStudierektor eller motsvarande
Camilla ForsellExaminator
Karljohan Lundin PalmeriusKurshemsida och andra länkar
http://www.itn.liu.se/~karlu20/courses/TNM094Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 56 hRekommenderad självstudietid: 424 h
Kurslitteratur
Pfleeger & Atlee, Software Engineering Theory and Practice, samt kompletterande litteratur från Internet.| Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
|---|---|---|---|
| UPG2 | Opponering | 0.5 hp | U, G |
| UPG1 | Uppsats | 1.5 hp | U, G |
| PRA1 | Projekt | 14 hp | U, G |
| LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
På kursens ges betyg Underkänd/Godkänd.
Ladda ner
| I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
| 1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
|
X
|
PRA1
|
||
| 1.2 Kunskaper i grundläggande teknikvetenskapliga ämnen (kurser på G1X-nivå) |
|
X
|
X
|
PRA1
|
||
| 1.3 Fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på G2X-nivå) |
|
X
|
X
|
LAB1
PRA1
UPG1
|
||
| 1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper, metoder och verktyg inom något av: matematik, naturvetenskap, teknik (kurser på A1X-nivå) |
|
|
|
|||
| 1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
| 2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
| 2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
LAB1
PRA1
|
||
| 2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
LAB1
PRA1
|
||
| 2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
LAB1
PRA1
UPG2
|
||
| 2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
LAB1
PRA1
UPG2
|
||
| 2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
X
|
X
|
PRA1
UPG2
|
||
| 3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
| 3.1 Arbete i grupp |
X
|
X
|
X
|
PRA1
|
||
| 3.2 Kommunikation |
X
|
X
|
X
|
PRA1
UPG2
|
||
| 3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
| 4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
X
|
X
|
|
UPG1
|
||
| 4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
X
|
X
|
|
UPG1
|
||
| 4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
PRA1
UPG1
|
||
| 4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
X
|
PRA1
|
||
| 4.5 Att realisera produkter och system |
|
X
|
|
PRA1
|
||
| 4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
X
|
|
PRA1
|
||
| 5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
| 5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling inom forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.2 Ekonomiska villkor för forsknings- och utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
| 5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.