Examensarbete, 60 hp
Degree project - Master’s Thesis, 60 credits
TQXX60
Huvudområde
se beslutade huvudområdenUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 1600 h
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6MKOS | Organic Synthesis/Medicinal Chemistry, masterprogram | 3 (HT 2017) | 1, 1, 2, 2 | -, -, -, - | Engelska | Ortsoberoende | O/V |
6MPRO | Protein Science, masterprogram (Intern) | 3 (HT 2017) | 1, 1, 2, 2 | -, -, -, - | Svenska/Engelska | Ortsoberoende | O/V |
Huvudområde
se beslutade huvudområdenUtbildningsnivå
GrundnivåKursen ges för
- Ecology and the Environment, masterprogram
- Protein Science, masterprogram
- Applied Ethology and Animal Biology, masterprogram
- Organic Synthesis/Medicinal Chemistry, masterprogram
Särskild information
naturvetenskaplig master
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Tillträde till mastersprogram. Därtill krävs för tillträde till examensarbetet minst 30 högskolepoäng inom programmet varav 24 hp på avancerad nivå inom huvudområdet.
Auskultation får göras fr.o.m. programtermin 1 på masterprogrammet och bokförs tills registrering på exjobbet kan göras på kurskoden TEXJOB.
Lärandemål
Efter examensarbetet ska den studerande inom huvudområdet kunna
- planera, genomföra och redovisa ett självständigt arbete
- formulera frågeställningar samt avgränsa inom givna tidsramar
- systematiskt integrera sina kunskaper förvärvade under studietiden
- visa väsentligt fördjupade metodkunskaper och ämnesmässiga kunskaper inom huvudområdet
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- professionellt uttrycka sig skriftligt och muntligt.
- tillgodogöra sig innehållet i relevant facklitteratur och relatera sitt arbete till den
- kritiskt granska och diskutera ett i tal och i skrift framlagt examensarbete.
Kursinnehåll
Bestäms individuellt för varje student i samråd med examinator och handledare. Arbetet skall utföras inom huvudområdet för examen.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen utgörs av ett av självständigt arbete. För varje studerande/grupp av studenter utses en handledare och examinator.
Examination
AUSK | Tre auskultationer | 0.5 hp | D |
OPPO | Opposition | 1.5 hp | U, G |
UPG3 | Skriftlig rapport, muntlig framläggning och analys samt reflektionsdokument | 22 hp | U, G |
UPG2 | Fält/laboratorie/teoretiskt arbete och analys samt halvtidskontroll | 30 hp | U, G |
UPG1 | Planeringsrapport | 6 hp | U, G |
Den skriftliga redovisningen innebär att manus färdigt för publicering ska föreligga samt ett individuelltreflektionsdokument över genomfört arbete.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd. Den studerande skall opponera på minst ett examensarbete.
Betygsskala
,Övrig information
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 0 hRekommenderad självstudietid: 1600 h
Kurslitteratur
Bestäms individuellt för varje student i samråd med examinator och handledareKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
AUSK | Tre auskultationer | 0.5 hp | D |
OPPO | Opposition | 1.5 hp | U, G |
UPG3 | Skriftlig rapport, muntlig framläggning och analys samt reflektionsdokument | 22 hp | U, G |
UPG2 | Fält/laboratorie/teoretiskt arbete och analys samt halvtidskontroll | 30 hp | U, G |
UPG1 | Planeringsrapport | 6 hp | U, G |
Den skriftliga redovisningen innebär att manus färdigt för publicering ska föreligga samt ett individuelltreflektionsdokument över genomfört arbete.
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd. Den studerande skall opponera på minst ett examensarbete.
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.