Grundläggande datorgrafik, 6 hp
Fundamental Computer Graphics, 6 credits
TSBK11
Huvudområde
DatateknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ingemar RagnemalmStudierektor eller motsvarande
Lasse AlfredssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6IDAT | Högskoleingenjör i datateknik (Programvara) | 4 (VT 2023) | 1, 2 | 4, 1 | Engelska | Linköping | V |
Huvudområde
DatateknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XSärskild information
Kursen kan ej ingå i examen tillsammans med TSBK07.
Kursen ges för
- Högskoleingenjörsprogram i datateknik
Rekommenderade förkunskaper
Linjär algebra, programmering.
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- Mål 1: redogöra för de beräkningsmodeller som används inom datorgrafik för hur en syntetisk scen byggs upp.
- Mål 2: konstruera syntetiska tredimensionella scener och generera bilder och animationer av dessa.
- Mål 3: baserat på dessa kunskaper designa och implementera interaktiv 3D-grafik av typen enklare virtuella världar, 3D-spel mm.
- Mål 4: implementera shaderprogram (programmering av grafikprocessorer).
Kursinnehåll
I kursen beskrivs principer och metoder för datorgenerering av syntetiska bilder, animationer och interaktiva grafiska tillämpningar. Detta inkluderar:
Realtidsanimering med OpenGL (3.2 eller högre) inklusive shaderprogrammering med GLSL.
Tredimensionell grafik: geometriska transformationer, projektion, perspektiv.
Objektrepresentationer. Belysningsmodeller och shading, Gouraud och Phong shading. Texturmappning. Eliminering av skymda ytor. Frustum culling, billboards. Animation, enklare kollisionsdetektering.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar och laborationer samt en projektuppgift. Föreläsningsserien går att följa på Campus Valla men finns även inspelad.
Kursen pågår hela vårterminen.
Examination
TEN1 | Skriftlig salstentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationskurs | 2 hp | U, G |
PRA1 | Projekt med muntlig och skriftlig examination | 2 hp | U, G |
Laborationskursen innehåller uppgifter som skall lösas och redovisas vid laborationen.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för systemteknikKurslitteratur
Böcker
- I. Ragnemalm, (2017) "Polygons feel no pain" N/A HB Ragnemalm Utveckling & Underhållning
ISBN: 978-91-7437-284-7
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Skriftlig salstentamen | 2 hp | U, 3, 4, 5 |
LAB1 | Laborationskurs | 2 hp | U, G |
PRA1 | Projekt med muntlig och skriftlig examination | 2 hp | U, G |
Laborationskursen innehåller uppgifter som skall lösas och redovisas vid laborationen.
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Böcker
ISBN: 978-91-7437-284-7
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
X
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
X
|
X
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
X
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
X
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
X
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
X
|
X
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
X
|
X
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
X
|
X
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
X
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
X
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.