Test och mätning av integrerade kretsar, 6 hp
Test and measurement of integrated circuits, 6 credits
TSEK07
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Alireza SaberkariStudierektor eller motsvarande
Mikael OlofssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 34 hRekommenderad självstudietid: 126 h
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XSärskild information
Kursen kan ej ingå i examen tillsammans med TSEK11.
Kursen ges för
- Masterprogram i elektroniska kretsar och system
- Civilingenjörsprogram i datateknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
Lärandemål
Kursen ger studenterna praktiska kunskaper om signalintegritet och högfrekvensmätningar samt kunskap om systematisk PCB-design. Efter avslutad kurs förväntas studenterna:
- Förklara begreppet tidsdomänreflektometri och dess tillämpning vid impedansmätning och signalintegritet
- Få kunskap om tidsdomän kontra frekvensdomänmätning
- Förstå hur man arbetar med olika mätinstrument som spektrumanalysator, vektornätverksanalysator och tidsdomänreflektometer
- Utföra PCB-design med professionella CAD-verktyg
- Utvärdera och mäta parametrarna för integrerade höghastighetskretsar
Kursinnehåll
Kursen kommer att fokusera på dessa ämnen:
- Transmissionsledningar och matchande nätverk
- Koncept för spridningsparametrar
- Begreppet tidsdomänreflektometri och dess tillämpning i signalintegritet
- Frekvensdomänmätinstrument för test och validering av högfrekventa enheter
- Systematisk PCB-design
- Utvärdering och mätning baserad på implementerad IC och PCB
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, laborationer och projektarbete. Laboratorieövningarna låter studenterna lära sig systematisk design av ett PCB, simuleringar och utvärderingstekniker med hjälp av professionella CAD-verktyg. Som projektarbete ska studenterna designa sina egna PCB för utvärdering av en integrerad krets, som ges till dem, och utföra mätningar för att karakterisera specifikationerna för IC.
Examination
PRA1 | Projektarbete och muntlig presentation | 4 hp | U, G |
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för systemteknikKurslitteratur
Böcker
- Resso, Mike, Sonstige, (2009) Signal integrity characterization techniques
ISBN: 9781931695930, 1931695938
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA1 | Projektarbete och muntlig presentation | 4 hp | U, G |
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
Betyg på delmoment/modul beslutas i enlighet med de bedömningskriterier som presenteras vid kursstart.
Böcker
ISBN: 9781931695930, 1931695938
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.