Konstruktion av radiotransceivers, 6 hp
Radio Frequency Transceiver Design, 6 credits
TSEK38
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Saghi ForouhiStudierektor eller motsvarande
Anders NilssonUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 52 hRekommenderad självstudietid: 108 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaHuvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Civilingenjörsprogram i datateknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik
- Civilingenjörsprogram i teknisk fysik och elektroteknik - internationell
- Masterprogram i elektroniska kretsar och system
Rekommenderade förkunskaper
Bakgrund inom radioelektronik, integrerade kretsar och kommunikationsteoriLärandemål
Kursen ger studenterna praktisk kunskap om systemkonstruktion av radiofrekvenskretsar för trådlös kommunikation. Studenten lär sig systematiska designmetoder för mottagare och sändare som används inom trådlösa kommunikationssystem, så som 3G, 4G, WLAN och Bluetooth. Flera aspekter på systemnivå presenteras, vilket kräver grundläggande kunskaper om radioelektronikkretsar. Målet med kursen är att studenten ska lära sig designprinciper om radiofrekvenssystem för nuvarande radiostandarder och existerande fysikaliska begränsningarna. Efter kursens slut förväntas studenten kunna:
- analysera ett radiosystem och dess fysikliska lager (PHY) givet specifikationer från olika radiostandarder
- omsätta ensystemspecifikationen till prestandakrav för radiokretsar för olika arkitekturer
- verifiera ett radiosystem för önskad prestanda med hjälp av professionella mjukvaruverktyg
Kursinnehåll
Grundläggande radiosystemdesign.
Designavvägningar för olika radioarkitekturer som superheterodyne, Low-IF, Zero-IF.
Analys och design av mottagar- och sändarsystem. Brusanalys, EVM, AGC design, frekvensplanering, …
Radiokretsar och basbandsproblem. Prestandautvärdering.
Projekt- och designarbete med professionella verktyg.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, laborationer, seminarer och projektuppgift
Examination
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
PRA1 | Projektarbete | 4 hp | U, G |
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Övrigt
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Kursen är campusförlagd på den ort som anges för kurstillfället om inget annat anges under ”Undervisnings – och arbetsformer”. I en campusförlagd kurs kan dock enstaka moment på distans ingå.
Institution
Institutionen för systemteknikKurslitteratur
Böcker
- Gu, Qizheng, (2005) RF system design of transceivers for wireless communications New York : Springer, c2005
ISBN: 0387241612, 0387241620, 9780387241616
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
PRA1 | Projektarbete | 4 hp | U, G |
Plagiering
Vid examination som innebär rapportskrivande och där studenten kan antas ha tillgång till andras källor (exempelvis vid självständiga arbeten, uppsatser etc) måste inlämnat material utformas i enlighet med god sed för källhänvisning (referenser eller citat med angivande av källa) vad gäller användning av andras text, bilder, idéer, data etc. Det ska även framgå ifall författaren återbrukat egen text, bilder, idéer, data etc från tidigare genomförd examination, exempelvis från kandidatarbete, projektrapporter etc. (ibland kallat självplagiering).
Underlåtelse att ange sådana källor kan betraktas som försök till vilseledande vid examination.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se Fusk och plagiat.
Linköpings universitet har även tagit fram en vägledning för lärares och studenters användning av generativ AI i utbildningen (Dnr LiU-2023-02660). Som student förväntas du alltid ta reda på vad som gäller för respektive kurs (inklusive examensarbetet). Generellt gäller tydlighet för var och hur generativ AI har använts.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på https://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall.
Böcker
ISBN: 0387241612, 0387241620, 9780387241616
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
LAB1
PRA1
|
Kretsteori, Fourieranalys |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
LAB1
PRA1
|
Radioelektronik |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
PRA1
|
Prestandaanalys och optimering |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
PRA1
|
Matematiska beräkningar av radioprestanda |
|
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
X
|
PRA1
|
Fysikaliska begränsningar |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
X
|
|
PRA1
|
Simulering av radiomottagere/sändare |
|
2.3 Systemtänkande |
|
X
|
|
PRA1
|
Dagens trådlösa kommunikationssystem |
|
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
X
|
PRA1
|
Analytiskt och designtänkande |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
PRA1
|
||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
PRA1
|
Skriftlig projektrapport |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
LAB1
PRA1
|
Undervisningsspråk är engelska |
|
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
X
|
|
PRA1
|
Projektering och beräkningar av radiomottagare/sändare som system |
|
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
X
|
|
PRA1
|
Projektering och beräkningar av radiomottagare/sändare som system |
|
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
X
|
|
PRA1
|
Projektering och beräkningar av radiomottagare/sändare som system |
|
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
|
PRA1
|
Projektering och beräkningar av radiomottagare/sändare som system |
|
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
X
|
|
PRA1
|
Projektering och beräkningar av radiomottagare/sändare som system |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.