Telekommunikation, 6 hp
Telecommunication, 6 credits
TSKS02
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Mikael OlofssonStudierektor eller motsvarande
Klas NordbergUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Tillgänglig för utbytesstudenter
JaKursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
6MICS | Computer Science, masterprogram | 3 (HT 2017) | 1 | 1 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6MICS | Computer Science, masterprogram | 3 (HT 2017) | 2 | 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6MDAV | Datavetenskap, masterprogram | 3 (HT 2017) | 1, 2 | 1, 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6IELK | Högskoleingenjör i elektronik | 5 (HT 2017) | 1, 2 | 1, 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
6IELK | Högskoleingenjör i elektronik (Inbyggda system) | 5 (HT 2017) | 1, 2 | 1, 2 | Svenska/Engelska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
ElektroteknikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Högskoleingenjör i elektronik
- Datavetenskap, masterprogram
- Computer Science, masterprogram
Särskild information
Studenter på Y, D och I bör läsa TSKS01 istället för denna kurs.
Förkunskapskrav
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Ur Analys: Derivator, integraler och gränsvärden.Ur linjär algebra: Linjära rum, med allt vad det innebär.
Statistik/sannolikhetslära är önskvärt, men inte absolut nödvändigt.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
- vara allmänt orienterad om klassisk telekommunikation. Detta innebär att kortfattat kunna redogöra för olika telekommunikationstekniker, samt att kortfattat kunna redogöra för några enkla kanalmodeller.
- med egna ord kunna beskriva problem som uppkommer i telekommunikationssammanhang, samt kunna beskriva och på ett relevant sätt jämföra metoder för att motverka dessa problem, i deterministiska termer.
- med viss säkerhet kunna analysera analoga modulationsmetoder deterministiskt i spektrala termer.
- med viss säkerhet kunna hantera sampling och rekonstruktion av bandbegränsade signaler deterministiskt.
- med viss säkerhet kunna jämföra olika standardval av digitala modulations- och kodningsförfaranden i termer av felsannolikheter, minavstånd och relaterade begrepp.
- med adekvat terminologi, väl strukturerat och logiskt sammanhängande kunna redogöra för sambanden mellan olika begrepp i kursen.
- i blockform kunna implementera och empiriskt utvärdera enkla telekommunikationssystem.
- empiriskt kunna analysera en given okänd kommunikationskanal och föreslå ett kommunikationssystem som använder denna kanal så att systemet uppfyller givna prestandakrav.
Kursinnehåll
- Enkla kanalmodeller: Kabel- och radiokanaler, optiska kanaler. Beskrivning av fenomenen termiskt brus och fädning.
- Analog modulation i deterministiska termer: AM, FM, PhM. Spektrala egenskaper. Demodulering.
- Pulsmodulation i deterministiska termer: PAM, PWM, PPM, PCM. Sampling, modulation och rekonstruktion. Vikning.
- Digital modulation: Vanliga signaluppsättningar, som bl.a. FSK, PSK, QAM. Felsannolikhetsuttryck.
- Koder för felkontroll: Binärsymmetriska kanaler. Linjära binära koder, repetitionskoder, paritetskoder, hammingkoder, produktkoder, cykliska koder och CRC-koder. Grundläggande parametrar som längd, dimension, storlek och minavstånd. Feldetekterings- och felrättningsförmåga.
- Källkodning: Trädkoder, huffmankodning och skurlängdskodning. Entropi, Krafts olikhet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner och laborationer.
Kursen pågår hela höstterminen.
Examination
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
- vara allmänt orienterad...
- med egna ord kunna beskriva...
- med adekvat terminologi...
- med viss säkerhet...
På laborationerna (LAB1) examineras målen
- i blockform kunna implementera...
- empiriskt kunna analysera...
I händelse av få anmälda tentander kan den skriftliga tentan utbytas mot muntlig.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Övrig information
Påbyggnadskurser: Trådlösa system
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.
Institution
Institutionen för systemteknikStudierektor eller motsvarande
Klas NordbergExaminator
Mikael OlofssonKurshemsida och andra länkar
http://www.commsys.isy.liu.se/en/student/kurser/TSKS02Undervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 48 hRekommenderad självstudietid: 112 h
Kurslitteratur
Kompletterande litteratur
Böcker
- Mikael Olofsson, Telecommunication Methods
Institutionen för systemteknik (ISY), Linköpings universitet. (Kursbok och problemsamling med samma namn.)
Kod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
LAB1 | Laborationer | 2 hp | U, G |
TEN1 | Skriftlig tentamen | 4 hp | U, 3, 4, 5 |
- vara allmänt orienterad...
- med egna ord kunna beskriva...
- med adekvat terminologi...
- med viss säkerhet...
På laborationerna (LAB1) examineras målen
- i blockform kunna implementera...
- empiriskt kunna analysera...
I händelse av få anmälda tentander kan den skriftliga tentan utbytas mot muntlig.
Kursplan
För varje kurs finns en kursplan. I kursplanen anges kursens mål och innehåll samt de särskilda förkunskaper som erfordras för att den studerande skall kunna tillgodogöra sig undervisningen.
Schemaläggning
Schemaläggning av kurser görs efter, för kursen, beslutad blockindelning. För kurser med mindre än fem deltagare, och flertalet projektkurser läggs inget centralt schema.
Avbrott på kurs
Enligt rektors beslut om regler för registrering, avregistrering samt resultatrapportering (Dnr LiU-2015-01241) skall avbrott i studier registreras i Ladok. Alla studenter som inte deltar i kurs man registrerat sig på är alltså skyldiga att anmäla avbrottet så att kursregistreringen kan
tas bort. Avanmälan från kurs görs via webbformulär, www.lith.liu.se/for-studenter/kurskomplettering?l=sv.
Inställd kurs
Kurser med få deltagare ( < 10) kan ställas in eller organiseras på annat sätt än vad som är angivet i kursplanen. Om kurs skall ställas in eller avvikelse från kursplanen skall ske prövas och beslutas detta av programnämnden.
Föreskrifter rörande examination och examinator
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678
Examination
Tentamen
Skriftlig och muntlig tentamen ges minst tre gånger årligen; en gång omedelbart efter kursens slut, en gång i augustiperioden samt vanligtvis i en av omtentamensperioderna. Annan placering beslutas av programnämnden.
Principer för tentamensschemat för kurser som följer läsperioderna:
- kurser som ges Vt1 förstagångstenteras i mars och omtenteras i juni och i augusti
- kurser som ges Vt2 förstagångstenteras i maj och omtenteras i augusti och i oktober
- kurser som ges Ht1 förstagångstenteras i oktober och omtenteras i januari och augusti
- kurser som ges Ht2 förstagångstenteras i januari och omtenteras i påsk och i augusti
Tentamensschemat utgår från blockindelningen men avvikelser kan förekomma främst för kurser som samläses/samtenteras av flera program.
- För kurser som av programnämnden beslutats vara vartannatårskurser ges tentamina 3 gånger endast under det år kursen ges.
- För kurser som flyttas eller ställs in så att de ej ges under något eller några år ges tentamina 3 gånger under det närmast följande året med tentamenstillfällen motsvarande dem som gällde före flyttningen av kursen.
- Har undervisningen upphört i en kurs ges under det närmast följande året tre tentamina samtidigt som tentamen ges i eventuell ersättningskurs, alternativt i samband med andra omtentamina. Dessutom ges tentamen ytterligare en gång under det därpå följande året om inte programnämnden föreskriver annat.
- Om en kurs ges i flera perioder under året (för program eller vid skilda tillfällen för olika program) beslutar programnämnden/programnämnderna gemensamt om placeringen av och antalet omtentamina.
Anmälan till tentamen
För deltagande i tentamina krävs att den studerande gjort förhandsanmälan i Studentportalen under anmälningsperioden, dvs tidigast 30 dagar och senast 10 dagar före tentamensdagen. Anvisad sal meddelas fyra dagar före tentamensdagen via e-post. Studerande, som inte förhandsanmält sitt deltagande riskerar att avvisas om plats inte finns inom ramen för tillgängliga skrivningsplatser.
Teckenförklaring till tentaanmälningssystemet:
** markerar att tentan ges för näst sista gången
* markerar att tentan ges för sista gången
Ordningsföreskrifter för studerande vid tentamensskrivningar
Se särskilt beslut i regelsamlingen: http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622682
Plussning
Vid Tekniska högskolan vid LiU har studerande rätt att genomgå förnyat prov för högre betyg på skriftliga tentamina samt datortentamina, dvs samtliga provmoment med kod TEN och DAT. På övriga examinationsmoment ges inte möjlighet till plussning, om inget annat anges i kursplan.
Andra examinationsformer
För regler för omprov vid andra examinationsformer än skriftliga tentamina hänvisas till LiU-föreskrifterna för examination och examinator, http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/VisaBeslut/622678.
Försök till vilseledande
Vid grundad misstanke om att en student försökt vilseleda vid examination eller när en studieprestation ska bedömas ska enligt Högskoleförordningens 10 kapitel examinator anmäla det vidare till universitetets disciplinnämnd. Möjliga konsekvenser för den studerande är en avstängning från studierna eller en varning. För mer information se www.liu.se/disciplinnamnden.
Betyg
Företrädesvis skall betygen underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4) och med beröm godkänd (5) användas. Kurser som styrs av tekniska fakultetsstyrelsen fastställt tentamensschema skall därvid särskilt beaktas.
- Kurser med skriftlig tentamen skall ge betygen (U, 3, 4, 5).
- Kurser med stor del tillämpningsinriktade moment såsom laborationer, projekt eller grupparbeten får ges betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
Examinationsmoment
- Skriftlig tentamen (TEN) skall ge betyg (U, 3, 4, 5).
- Examensarbete samt självständigt arbete ger betyg underkänd (U) eller godkänd (G).
- Examinationsmoment som kan ge betygen underkänd (U) eller godkänd (G) är laboration (LAB), projekt (PRA), kontrollskrivning (KTR), muntlig tentamen (MUN), datortentamen (DAT), uppgift (UPG).
- Övriga examinationsmoment där examinationen uppfylls framför allt genom aktiv närvaro som annat (ANN), basgrupp (BAS) eller moment (MOM) ger betygen underkänd (U) eller godkänd (G).
Rapportering av den studerandes examinationsresultat sker på respektive institution.
Regler
Universitetet är en statlig myndighet vars verksamhet regleras av lagar och förordningar, exempelvis Högskolelagen och Högskoleförordningen. Förutom lagar och förordningar styrs verksamheten av ett antal styrdokument. I Linköpings universitets egna regelverk samlas gällande beslut av regelkaraktär som fattats av universitetsstyrelse, rektor samt fakultets- och områdesstyrelser.
LiU:s regelsamling angående utbildning på grund- och avancerad nivå nås på http://styrdokument.liu.se/Regelsamling/Innehall/Utbildning_pa_grund-_och_avancerad_niva.
Kompletterande litteratur
Böcker
Institutionen för systemteknik (ISY), Linköpings universitet. (Kursbok och problemsamling med samma namn.)
Ladda ner
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
X
|
TEN1
|
A+E:Använda matematiken som verktyg. Integraler, linjär algebra, stokastik. |
|
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
TEN1
|
U+E: LTI-system, faltning. |
|
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
X
|
|
LAB1
TEN1
|
U+E: Kanalmodeller, Digital modulation, Koder för felkontroll, Källkodning, Digital modulation, Felsannolikheter, Linjära binära felrättande koder, Enkla källkodningsmetoder. |
|
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
X
|
X
|
LAB1
TEN1
|
U+A+E: Problemlösning kring 1.2 & 1.3. med stöd av verktyg och metoder från främst matematik. |
|
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
X
|
|
|
I: Helhetssyn på kommunikationssystem. |
||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
X
|
X
|
TEN1
|
U+A+E: Förmåga till självständigt tänkande. |
|
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
X
|
A: Laborationer i små grupper. |
||
3.2 Kommunikation |
|
|
X
|
LAB1
|
A+E: Förmåga att förmedla tankegångar i samband med lösning och redovisning av problem. |
|
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
X
|
A: Kurslitteratur och undervisning är på engelska. |
||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.