Sjukgymnastik, D-nivå, hp
Sjukgymnastik, D-nivå, credits
VME064
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Birgitta ÖbergStudierektor eller motsvarande
Elisabeth SkargrenKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2006 | 200635-200723 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFörkunskapskrav
Sjukgymnastexamen 120 poäng motsvarande kandidatnivå alternativt äldre sjukgymnastexamen med endera 1. påbyggnad 20 p, B-nivå (motsv) samt fördjupning 20 p, C-nivå inkl ett projektarbete om 10 p (motsv) eller 2. hälso- och sjukvårdsutveckling (HSU) 60 p.Rekommenderade förkunskaper
Sjukgymnastexamen 120 poäng motsvarande kandidatnivå alternativt äldre sjukgymnastexamen med endera 1. påbyggnad 20 p, B-nivå (motsv) samt fördjupning 20 p, C-nivå inkl ett projektarbete om 10 p (motsv) eller 2. hälso- och sjukvårdsutveckling (HSU) 60 p.Lärandemål
Utbildningen skall, utöver fördjupade kunskaper och färdigheter också fördjupa studenternas förmåga till: självständig och kritisk bedömning, att självständigt lösa problem och förmåga att följa kunskapsutvecklingen, allt inom sjukgymnastik. Utbildningen skall också utveckla studenternas förmåga till informationsutbyte på vetenskaplig nivå.
Kursinnehåll
Kursen är uppdelad på två utbildningsmoment, 1-2.
1. Fördjupning inom individuellt valt område inom sjukgymnastik, 10 poäng
2. Enskilt arbete, 10 poäng
Undervisnings- och arbetsformer
Problembaserat lärande är den pedagogiska filosofi och metod som används vid Hälsouniversitetet. I undervisningen utnyttjas olika metoder såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, litteraturstudier, artikelgranskning, seminarier och fältstudier. I problembaserat lärande betonas den studerandes utveckling av ett självständigt, livslångt lärande som är en förutsättning för ett undersökande förhållningssätt. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör därför grunden för lärandet i problembaserat lärande. Centralt i problembaserat lärande är också att ta ansvar i lärandet, att söka och värdera kunskap, träna samarbete och att kunna möta förändringar.
Examination
Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Betygsskala
,Kurslitteratur
Lista över resurslitteratur upprättas och finns hos kursansvarig. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
SGDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.