LiU Sommaruniversitet: Ledarskap och organisatoriskt beteende i moderna organisationer, 7.5 hp
LiU Summer Academy: Leadership and Organisational Behaviour in Contemporary Organisations, 7.5 credits
ETES02
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Dag SwartlingStudierektor eller motsvarande
Anna YströmUndervisningstid
Preliminär schemalagd tid: 120 hRekommenderad självstudietid: 80 h
Kontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Period | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | ST 2025 | 1 | - | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XSärskild information
Kursen bedrivs inom ramen för Linköping universitets internationella sommarakademi (Linköping University Summer Academy) och riktar sig enbart till studenter från LiU:s partneruniversitet. Undervisningsspråket är engelska och kursen bedrivs på grundläggande nivå.
Förkunskapskrav
För att vara behörig måste studenten vid ansökan ha fullföljt 1 års heltidsstudier (avslutat 60 ECTS credits eller motsvarande) på ett av Linköpings Universitets partneruniversitet.
Rekommenderade förkunskaper
Kursen är utformad för studenter med ett intresse för ledarskap och förväntas läsas av studenter som läser en ingenjörs- eller företagsekonomisk utbildning. Studenterna ska ha erfarenhet av universitets- och högskolestudier motsvarande ett års heltidsstudier (60 hp). Goda kunskaper i engelska krävs.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna;
- Redogöra för begrepp och teorier i samband med gruppdynamik, grupputveckling och ledarskap.
- Beskriva viktiga utmaningar i dagens organisationer som rör gruppdynamik, grupputveckling och ledarskap.
- Använda ovannämnda begrepp och teorier för att beskriva, diskutera och analysera utmaningar i samband med ledarskap och organisatoriskt beteende i organisationer.
- Diskutera de praktiska konsekvenserna för organisationer och argumentera för möjliga lösningar
Kursinnehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i forskning vid LiU och erbjuder ett tvärvetenskapligt perspektiv på frågor om ledarskap och organisatoriskt beteenden i dagens organisationer. Kursens fokuserar på begrepp och teorier i kring gruppdynamik, teamutveckling, organisation och ledarskap och lägger grunden för fördjupade diskussioner och analyser avledarskap och organisatoriskt beteende i projektbaserade organisationer.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bygger på föreläsningar och seminarier, grupp- och individuella uppgifter. Föreläsningarna ger den teoretiska grunden medan vi i seminarierna diskuterar fallstudier och genomför uppgifter som bygger på studenternas aktiva medverkan. Under kursens gång förväntas studenterna att lämna in uppgifter och presentera vad de har lärt sig både muntlig och skriftligt.
Examination
PRA1 | Projekt | 2.5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG4 | Individuell uppgift | 1 hp | U, G |
UPG1 | Individuell uppgift | 1.5 hp | U, G |
TEN2 | Skriftlig tentamen | 2.5 hp | U, 3, 4, 5 |
Kursens examination bygger på aktivt deltagande av studenterna, grupp- och individuella uppgifter, muntliga presentationer och en skriftlig tentamen.
Slutbetyget på kursen vägs samman (50/50) av de betygssatta provmomenten TEN2 och PRA1.
Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och till Internationella Avdelningen.
Betygsskala
Fyrgradig skala, LiU, U, 3, 4, 5Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA1 | Projekt | 2.5 hp | U, 3, 4, 5 |
UPG4 | Individuell uppgift | 1 hp | U, G |
UPG1 | Individuell uppgift | 1.5 hp | U, G |
TEN2 | Skriftlig tentamen | 2.5 hp | U, 3, 4, 5 |
Kursens examination bygger på aktivt deltagande av studenterna, grupp- och individuella uppgifter, muntliga presentationer och en skriftlig tentamen.
Slutbetyget på kursen vägs samman (50/50) av de betygssatta provmomenten TEN2 och PRA1.
Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och till Internationella Avdelningen.
I | U | A | Moduler | Kommentar | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1. ÄMNESKUNSKAPER | ||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) matematiska och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.2 Kunskaper i grundläggande (motsvarande G1X) teknikvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.3 Fördjupade kunskaper (motsvarande G2X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.4 Väsentligt fördjupade kunskaper (motsvarande A1X), metoder och verktyg inom något/några teknik- och naturvetenskapliga ämnen |
|
|
|
|||
1.5 Insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete |
|
|
|
|||
2. INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | ||||||
2.1 Analytiskt tänkande och problemlösning |
|
|
|
|||
2.2 Experimenterande och undersökande arbetssätt samt kunskapsbildning |
|
|
|
|||
2.3 Systemtänkande |
|
|
|
|||
2.4 Förhållningssätt, tänkande och lärande |
|
|
|
|||
2.5 Etik, likabehandling och ansvarstagande |
|
|
|
|||
3. FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH ATT KOMMUNICERA | ||||||
3.1 Arbete i grupp |
|
|
|
|||
3.2 Kommunikation |
|
|
|
|||
3.3 Kommunikation på främmande språk |
|
|
|
|||
4. PLANERING, UTVECKLING, REALISERING OCH DRIFT AV TEKNISKA PRODUKTER OCH SYSTEM MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling |
|
|
|
|||
4.2 Företags- och affärsmässiga villkor |
|
|
|
|||
4.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera utveckling av produkter och system |
|
|
|
|||
4.4 Att konstruera produkter och system |
|
|
|
|||
4.5 Att realisera produkter och system |
|
|
|
|||
4.6 Att ta i drift och använda produkter och system |
|
|
|
|||
5. PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGS- ELLER UTVECKLINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | ||||||
5.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.2 Ekonomiska villkor för kunskapsutveckling |
|
|
|
|||
5.3 Att identifiera behov samt strukturera och planera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.4 Att genomföra forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
|||
5.5 Att redovisa och utvärdera forsknings- eller utvecklingsprojekt |
|
|
|
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.