Barns läsning, 10 hp
Children´s reading, 10 credits
LKAA69
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) | HT 2003 | 200335-200404 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Examen från pedagogisk utbildning eller minst 60 poäng godkända inom en lärarutbildning alternativt minst 40 poäng pedagogik godkända eller motsvarande.Lärandemål
Den studerande skall
- uppmärksamma och problematisera distinktioner mellan texter producerade för barn och ungdomar och det de faktiskt läser
- öka sin medvetenhet om olika premisser för läsande
- kunna problematisera begreppen "fakta" och "fantasi"
- utveckla sin kännedom om litteraturpedagogiska förhållningssätt
- utöka sin egen förtrogenhet med barn- och ungdomslitteratur
- fördjupa sin kunskap inom ett i kursen relevant område utifrån ett receptionsperspektiv
Kursinnehåll
Kursen har det som barn och ungdomar läser som utgångspunkt för analys och reflektion. Premisser för reception bearbetas huvudsakligen ur ett sociokulturellt perspektiv där läsning ses som en social praktik. En tyngdpunkt ligger på kritisk reflektion över begrepp som till exempel "fakta", "fantasi", "berättelse" , "nöje", "nytta", "bilderbok", och "barnbok" som viktiga i pedagogisk praktik. Bearbetning av litteratur producerad för barn och ungdomar ingår liksom bearbetning av facklitteratur av pedagogisk karaktär. Individuell fördjupning.
Undervisnings- och arbetsformer
Skön- och facklitteratur bearbetas individuellt och i grupp. Föreläsningar och seminarier förekommer liksom muntliga och skriftliga presentationer individuellt och i grupp.
Examination
Seminariebehandling av skön- och facklitteratur och/eller individuella fördjupningsuppgifter.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.