Examensarbete i omvårdnad, 71-80 p, hp
Omvårdnad, D-nivå, credits
VME200
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Anna-Christina Ek, professorKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2007 | 200705-200801 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFörkunskapskrav
Sjuksköterskeexamen 120 p motsvarande kandidatnivå alt äldre sjuksköterskeexamen med endera 1) påbyggnad 21-40 p, fördjupning 41-60 p med godkänd 10p C-uppsats (motsv) eller 2) Hälso- och sjukvårdsutveckling (HSU) 60 p samt Omvårdnad D-nivå 61-70 p.Rekommenderade förkunskaper
Sjuksköterskeexamen 120 p motsvarande kandidatnivå alt äldre sjuksköterskeexamen med endera 1) påbyggnad 21-40 p, fördjupning 41-60 p med godkänd 10p C-uppsats (motsv) eller 2) Hälso- och sjukvårdsutveckling (HSU) 60 p samt Omvårdnad D-nivå 61-70 p.Lärandemål
Utbildningen skall, utöver fördjupade kunskaper och färdigheter också fördjupa studenternas förmåga till: självständig och kritisk bedömning, att självständigt lösa problem och förmåga att följa kunskapsutvecklingen inom omvårdnad. Utbildningen skall också utveckla studenternas förmåga till informationsutbyte på vetenskaplig nivå.
Kursinnehåll
2 INNEHÅLL
Kursen är uppdelad på två utbildningsmoment,
2.1 Fördjupning inom individuellt
val t område inom omvårdnad
2.2 Enskilt arbete
2.1 Fördjupning inom individuellt valt område inom omvårdnad 10 poäng
Syfte
Den studerande skall i sin analys kunna relatera området till grundläggande terminologi och centrala begrepp, vetenskapliga konventioner, vedertagna klassifikationer och kriterier inom huvudämnet.
Den studerande skall förstå centrala vete~skapliga lagbundenheter, principer, teorier och begreppsrnodeller, analysera och identifiera kunskaper när de uppträder i en kontext och överföra teoretisk kunskap till praktisk verksamhet.
Den studerande skall kunna identifiera problem,
formulera hypoteser, genomföra systematiska iakttagelser av företeelser, välja relevanta metoder att mäta och beskriva dem, bedöma metoders giltighet och tillförlitlighet, behandla, tolka, dra slutsatser och rapportera.
Den studerande skall utveckla ett eget förhållningssätt och egna attityder till vetenskapsområdet.
Den studerande skall inhämta insikter om det aktuella vetenskapsområdets betydelse.
Innehåll
Litteratur relevant för individuellt valt område, vald i samråd med handledarna. Seminarier med inriktning mot omvårdnad ingår i delkursen.
Enskilt arbete 10 Doäng
Delkursen innebär en tillämpning av fördjupade teori- och metodkunskaper.
Det enskilda arbetet skall ge färdigheter i att relatera den empiriska och teoretiska nivån till varandra och fortsatt vetenskapligt arbete.
Litteratur som är relevant för arbetet och som ger ämnesmässig kunskapsfördjupning väljs i samråd med handledare. Med hänsyn till arbetets inrikning kommer handledning att ske från ett eller flera ämnesområden i syfte att ge möjlighet till ämnesövergripande studier.
Seminarier med inriktning mot omvårdnad ingår i delkursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Problembaserat lärande är den pedagogiska filosofi och metod som används vid Hälsouniversitetet. I undervisningen utnyttjas olika metoder såsom arbete i basgrupper, föreläsningar, litteraturstudier, artikelgranskning, seminarier och fältstudier. I problembaserat lärande betonas den studerandes utveckling av ett självständigt, livslångt lärande som är en förutsättning för ett undersökande förhållningssätt. De egna frågorna och problemformuleringarna utgör därför grunden för lärandet i problembaserat lärande. Centralt i problembaserat lärande är också att ta ansvar i lärandet, att söka och värdera kunskap, träna samarbete och att kunna möta förändringar.
Examination
Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Betygsskala
,Kurslitteratur
Lista över resurslitteratur upprättas och finns hos kursansvarig. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för medicin och hälsaDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.