Barnmorskeprogrammet, 90 hp

Midwifery Programme , 90 credits

MASB3

Undervisningsspråk

Svenska

Studieort

Linköping

Examensbenämning

Barnmorskeexamen, 90 hp. Om det självständiga arbetet är ett magisterarbete kan studenten begära ett examensbevis med benämningen Medicine magisterexamen i reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa.

Studietakt

Helfart

Inledning

Barnmorskan har fördjupad kompetens inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, vilket innefattar graviditet, barnafödande, amning, nyföddhetsperiod, föräldraskap, sexualitet, fertilitet, abort, antikonception och klimakterium samt kvinnors reproduktiva och sexuella hälsa. Barnmorskan handlägger graviditet, förlossning och postnatalperiod samt hälsotillstånd som rör sexuell hälsa i ett livscykelperspektiv. Barnmorskan arbetar hälsofrämjande och förebyggande såväl på individ- som på grupp- och samhällsnivå.

Syfte

Programmet syftar till att förbereda för examen till barnmorska. Socialstyrelsen utfärdar legitimation. Vidare finns möjlighet till en generell akademisk medicine magisterexamen. Programmet förbereder för fortsatta studier på avancerad- eller forskarnivå. 

Mål

Allmänna mål 

I Högskolelagen 1 kap (SFS 1992:1434 med uppdateringar) har följande allmänna mål för avancerad nivå fastslagits:  
9§ Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.  
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,  

  • Ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,  
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer,  
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.  

Mål för examen 

Mål för barnmorskeexamen enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100, med uppdateringar), bilaga 2 - Examensordning.  

Omfattning 
Barnmorskeexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 90 högskolepoäng. Därtill ställs krav på av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. För barnmorskeexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs  för behörighet som barnmorska. 

Kunskap och förståelse 
För barnmorskeexamen skall studenten: 

  • visa såväl bred som fördjupad kunskap inom området reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, 
  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuell forskning och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, 
  • visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård och hälsoarbete, och 
  • visa kunskap om relevanta författningar. 

Färdighet och förmåga 
För barnmorskeexamen skall studenten: 

  • visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patienten planera och genomföra undersökningar och behandlingar utifrån patientens behov och förutsättningar, 
  • visa fördjupad förmåga att självständigt initiera hälsofrämjande och förebyggande arbete, 
  • visa förmåga att integrera kunskap samt att analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer, företeelse och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov, 
  • visa förmåga att undervisa olika grupper samt att genomföra handledande, arbetsledande och konsultativa uppgifter, och 
  • visa förmåga att initiera och genomföra kvalitets- och förbättringsarbete samt att utvärdera behandlingsverksamhet. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
För barnmorskeexamen skall studenten: 

  • visa självkännedom och empatisk förmåga, 
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, 
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot kvinnor och deras närstående, och 
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. 

Självständigt arbete (examensarbete) 
För barnmorskeexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete).  

Övrigt
För barnmorskeexamen skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.

Mål för magisterexamen 
Omfattning 

Magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen. Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen. 
Undantag från kravet på en tidigare examen får göras för en student som antagits till utbildningen utan att ha haft grundläggande behörighet i form av en examen. Detta gäller dock inte om det vid antagningen gjorts undantag enligt 7 kap. 28 § andra stycket på grund av att examensbevis inte hunnit utfärdas. 

Kunskap och förståelse 
För magisterexamen skall studenten: 

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings-och utvecklingsarbete, 
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen. 

Färdighet och förmåga 
För magisterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information, 
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar, 
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, 
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings-och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
För magisterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings-och utvecklingsarbete, 
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och 
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling. 

Självständigt arbete (examensarbete) 
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen. 

Övrigt 
För magisterexamen med en viss inriktning skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning

Lokala mål för Medicinska fakulteten  
Studenten skall efter genomgången utbildning: 

  • Ha förmåga att problematisera situationer i hälso- och sjukvården för att kunna motivera och värdera val av handling som professionell yrkesutövare, 
  • visa kunskap om och förståelse för faktorer som påverkar hälsan ur ett lokalt och globalt perspektiv, 
  • kunna värdera och tillämpa kunskap om evidens och förbättringsarbete, 
  • kunna arbeta för en hållbar och hälsofrämjande utveckling för nuvarande och kommande generationer, 
  • ha uppnått en interprofessionell kompetens för att kunna arbeta i team med andra yrkesgrupper, 
  • visa kunskap om och förståelse för betydelsen av jämlikhet och lika villkor i samhället. 

Innehåll

Programmet ges på helfart och är i huvudsak campusbaserat och omfattar 90 högskolepoäng varav 45 högskolepoäng är verksamhetsförlagd utbildning. Huvudområdet för barnmorskeprogrammet är reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa.  

I programmet ingår följande kurser:  

Barnmorskans profession, reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, 7,5 hp (Termin 1) ,
Midwifery Profession, Reproductive, Perinatal and Sexual Health, 7,5 credits  (Semester 1) 

Normal graviditet, förlossning och postnatalperiod, 9 hp (Termin 1) 
Normal pregnancy, childbirth and postnatal period, 9 credits (Semester 1) 

Gynekologisk och sexuell hälsa, 6 hp (Termin 1) 
Gynecological and sexual health, 6 credits (Semester 1) 

Komplicerad graviditet, förlossning och postnatalperiod, 7,5 hp  (Termin 1) 
Complicated pregnancy, childbirth and postnatal period, 7,5 credits (Semester 1) 

Kvinnohälsa, verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp (Termin 2) 
Women's health in clinical practice, 15 credits (Semester 2) 

Förlossnings- och postnatalvård, verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp  (Termin 2) 
Childbirth and postnatal care in clinical practice, 15 credits (Semester 2) 

Förlossningsvård, verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp (Termin 3) 
Childbirth in clinical practice, 15 credits (Semester 3) 

Självständigt arbete för magisterexamen inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, 15 högskolepoäng (Termin 3)  
Master thesis in Reproductive, Perinatal and Sexual Health, 15 credits (Semester 3).  
Alternativt: 
Självständigt arbete för yrkesexamen inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, 15 högskolepoäng (termin 3) 
Thesis in Reproductive, Perinatal and Sexual Health, 15 credits (Semester 3). 

Progression 

Progression inom huvudområdet framgår av lärandemålen i respektive kursplan för programmets kurser samt av föreslagen kurslitteratur i litteraturlistorna. 

Profiler

Programmets lokala profil 

Programmet har en förankring inom den forskning som bedrivs inom reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa. Programmets pedagogiska grundsyn baseras på problembaserat lärande.   

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Programmet är upplagt i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under utbildningen. Studenterna kan komma att samverka under utbildningstiden i interprofessionella moment där studenter från flera professioner lär med, om och av varandra.

Förkunskapskrav

  • Sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp. 
  • Legitimation som sjuksköterska. 
  • 12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen. 
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
    eller 
  • Sjuksköterskeexamen 90–180 hp. 
  • Legitimation som sjuksköterska. 
  • Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp. 
  • 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen. 
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. 

    Tillträdeskrav till högre termin eller kurser

    Följande behörighetskrav gäller för tillträde till respektive kurs:  

    För tillträde till kurserna Kvinnohälsa, verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp (Termin 2) och Förlossnings- och postnatalvård, verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp (Termin 2) krävs godkänt betyg från kurserna Barnmorskans profession, reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, 7,5 hp (Termin 1), Normal graviditet, förlossning och postnatalperiod, 9 hp (Termin 1), Gynekologisk och sexuell hälsa, 6 hp (Termin 1). 

    För tillträde till kursen Förlossningsvård, verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp (Termin 3) krävs godkänt betyg från kurserna Barnmorskans profession, reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, 7,5 hp (Termin 1), Normal graviditet, förlossning och postnatalperiod, 9 hp (Termin 1), Gynekologisk och sexuell hälsa, 6 hp (Termin 1), Komplicerad graviditet, förlossning och postnatalperiod, 7,5 hp  (Termin 1), Kvinnohälsa, verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp (Termin 2) och Förlossnings- och postnatalvård, verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp (Termin 2). 

    Självständigt arbete (examensarbete)

    Det självständiga arbetet kan utgöras av något av följande alternativ: 

    Alternativ 1: ett självständigt arbete motsvarande kravet för magisterexamen.  

    Alternativ 2: ett självständigt arbete motsvarande kravet för yrkesexamen.

    Examenskrav

    Barnmorskeexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 90 högskolepoäng. Examen utfärdas på begäran av studenten. 

    Examensbenämning på svenska

    Barnmorskeexamen, 90 hp. Om det självständiga arbetet är ett magisterarbete kan studenten begära ett examensbevis med benämningen Medicine magisterexamen i reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa.

    Examensbenämning på engelska

    Postgraduate Diploma in Midwifery, 90 credits. Degree of Master in Reproductive, Perinatal and Sexual Health. 

    Särskild information

    • Verksamhetsförlagd utbildning kan ske utanför studieorten och kan medföra kostnader för studenten.  
    • Studiegrupper på annan ort kan förekomma.  
    • Merparten av programmets genomförande sker på aktuell studieort men vissa utbildningsmoment genomförs i Linköping och kräver resor till Linköping. 

    Övriga föreskrifter

    För övriga föreskrifter om anstånd, studieuppehåll, återkomst, tillgodoräknande etc. hänvisas till Linköpings universitets regelsamling samt av fakultetsstyrelsen vid medicinska fakulteten fastställda studieadministrativa regler.

    Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.

    Övergångsregler

    1. Denna utbildningsplan träder i kraft hösten 2025 och gäller för studenter som antagits till utbildningen från och med denna termin.
    2. Student som antagits till utbildningen höstterminen 2024 eller tidigare har rätt att genomföra omprov enligt tidigare utbildningsplan vid tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer efter det att respektive kurs ges för sista gången. 
    3. Programansvarig beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som antagits och följt tidigare utbildningsplan och som på grund av studieuppehåll eller av annan anledning inte fullgjort studierna senast höstterminen 2026.