Sjuksköterskeprogrammet, 180 hp

Nursing Programme, 180 credits

MGSK4

Undervisningsspråk

Svenska

Studieort

Linköping

Examensbenämning

Sjuksköterskeexamen (yrkesexamen) och Medicine kandidatexamen i Omvårdnadsvetenskap.

Studietakt

Helfart

Syfte

Programmet syftar till att förbereda för legitimation som sjuksköterska. Vidare syftar programmet till en generell examen i omvårdnadsvetenskap på grundnivå och förbereder för fortsatt utbildning på avancerad nivå och forskarnivå.

Mål

Allmänna mål

I Högskolelagen 1 kap (SFS 1992:1434 med uppdateringar) har följande allmänna mål för grundnivå fastslagits: 

 

8 § Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning. 

 

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas 

  • Förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar, 
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet. 

 

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att 

  • Söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå, 
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

 

Mål för examen

Mål för sjuksköterskeexamen enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100, med uppdateringar), bilaga 2 - Examensordning. 


Kunskap och förståelse 

För sjuksköterskeexamen skall studenten:

  • Visa kunskap om omvårdnadens vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelseför yrkesutövningen,
  • visa kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet,
  • visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors och mäns hälsa,
  • visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
  • visa kunskap om relevanta författningar.

 

Färdighet och förmåga 

För sjuksköterskeexamen skall studenten:

  • Visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling, 
  • visa förmåga att hanteraläkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar,
  • visa förmåga att identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete,
  • visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

 

Värderingsförmåga och förhållningsätt 
För sjuksköterskeexamen skall studenten:

  • Visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

 

Mål för kandidatexamen enligt Högskoleförordningen (SFS 1993:100, bilaga2 - Examensordning):

 

Kunskap och förståelse 

För kandidatexamen skall studenten:

  • Visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap och tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor. 

     

Färdighet och förmåga 

För kandidatexamen skall studenten:

  •  Visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

 

Värderingsförmåga och förhållningsätt 

För kandidatexamen skall studenten:

  • Visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människans ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

 

Lokala mål för Medicinska fakulteten 

Förutom målen ovan skall studenterna efter avslutad utbildning ha uppnått lärosätets lokala mål och utbildningsprogrammets lokala mål.

 

Studenten skall efter genomgången utbildning:

  • Ha förmåga att problematisera situationer i hälso- och sjukvården för att kunna motivera och värdera val av handling som professionell yrkesutövare,
  • visa kunskap om och förståelse för faktorer som påverkar hälsan ur ett lokalt och globalt perspektiv,
  • kunna värdera och tillämpa kunskap om evidens och förbättringsarbete,
  • kunna arbeta för en hållbar och hälsofrämjande utveckling för nuvarande och kommande generationer,
  • ha uppnått en interprofessionell kompetens för att kunna arbeta i team med andra yrkesgrupper, och
  • visa kunskap om och förståelse för betydelsen av jämlikhet och lika villkor i samhället.

 

Lokala mål för sjuksköterskeprogrammet  

Studenten skall efter genomgången utbildning ha kompetens att:

  • planera, omsätta och utvärdera personcentrerad vård,
  • planera, omsätta och utvärdera säker och evidensbaserad vård, 
  • använda och förbättra hälso- och sjukvårdsinformatik,
  • ordinera, verkställa och utvärdera omvårdnadsåtgärder, inklusive egenvård, utifrån omvårdnadsdiagnostisk bedömning 
  • samverka i team inom olika vårdformer, och
  • bedriva systematiskt förbättringsarbete.

 

Programmets lokala profil

Sjuksköterskeprogrammet vid Linköpings universitet förbereder studenterna för ett livslångt lärande utifrån teori och praktik. Programmet tillvaratar den omvårdnadsforskning som bedrivs vid lärosätet. Både utbildning och forskning speglar den lokala definitionen av omvårdnad som kunskapsområde och verksamhet som finns vid lärosätet, vilken anger omvårdnadens fokus på samverkan med individer, grupper och samhälle, utifrån människors gemensamma faktorer relaterade till hälsa eller ohälsa. Problembaserat och studentaktivt lärande samt återkommande interprofessionella moment är kännetecknande för programmet, vilket gynnar utveckling av ett professionellt förhållningssätt och yrkesutövande som sjuksköterska.

Innehåll

Programmet omfattar 180 högskolepoäng inklusive verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Sjuksköterskeprogrammets huvudområde är omvårdnadsvetenskap. Fördelning av ämnesinnehåll anges i respektive kursplan. 

 

I programmet ingår följande kurser: 

  • Sjuksköterskans profession och omvårdnadens grunder, 21 högskolepoäng (termin 1)
    The Nurse Profession and Fundamentals of Nursing, 21 credits 
  • Människans anatomi och fysiologi, 9 högskolepoäng (termin 1)
    Human Anatomy and Physiology, 9 credits 
  • Hälsofrämjande omvårdnad, 30 högskolepoäng(termin 2)
    Health Promotion in Nursing, 30 credits
  • Omvårdnad vid ohälsa I, 30 högskolepoäng (termin 3)
    Nursing in IllnessI, 30 credits
  • Omvårdnad vid ohälsa II, 30 högskolepoäng (termin 4)
    Nursing in IllnessII, 30 credits
  • Omvårdnad vid komplexa situationer I, 15 högskolepoäng (termin 5)
    Nursing in Complex Situations I, 15 credits
  • Självständigt arbete (examensarbete) i omvårdnadsvetenskap, 15 högskolepoäng (termin 5)
    Degree Project in Nursing Science, 15 credits
  • Omvårdnad vid komplexa situationer II, 30 högskolepoäng (termin 6) 
    Nursing in Complex Situations II, 30 credits

 

Progression

Progression inom huvudområdet framgår av lärandemålen i respektive kursplan för programmets kurser samt av föreslagen kurslitteratur i litteraturlistorna.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

samt

Naturkunskap 2

samt

Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2

samt

Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B

    Tillträdeskrav till högre termin eller kurser

    Kursernas innehåll bygger på varandra och ska genomföras i turordning.

     

    För tillträde till kursen Hälsofrämjande omvårdnad 30 hp (termin 2) krävs godkänt betyg i basgruppsarbete och godkänd verksamhetsförlagd utbildning i Sjuksköterskans profession och omvårdnadens grunder 21 hp samt godkänt betyg i basgruppsarbete i Människans anatomi och fysiologi 9 hp (termin 1).

     

    För tillträde till kursen Omvårdnad vid ohälsa I 30 hp (termin 3) krävs godkänt betyg från kurserna Sjuksköterskans profession och omvårdnadens grunder 21 hp och Människans anatomi och fysiologi 9 hp (termin 1) samt godkänt betyg i basgruppsarbete, godkänd examination i läkemedelsberäkning och godkänd verksamhetsförlagd utbildning från kursen Hälsofrämjande omvårdnad 30 hp (termin 2).

     

    För tillträde till kursen Omvårdnad vid ohälsa II 30 hp (termin 4) krävs godkänt betyg från kursen Hälsofrämjande omvårdnad 30 hp (termin 2) samt godkänt betyg i basgruppsarbete, godkänd examination i läkemedelsberäkning och godkänd verksamhetsförlagd utbildning från kursen Omvårdnad vid ohälsa I 30 hp (termin 3). Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser enligt ovan är uppfyllda.

     

    För tillträde till kursen Omvårdnad vid komplexa situationer I 15 hp (termin 5) och Självständigt arbete (examensarbete) i omvårdnadsvetenskap 15 hp (termin 5) krävs godkänt betyg från kursen Omvårdnad vid ohälsa I 30 hp (termin 3) och godkänt betyg i basgruppsarbete, godkänd examination i läkemedelsberäkning och godkänd verksamhetsförlagd utbildning från kursen Omvårdnad vid ohälsa II 30 hp (termin 4). Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser enligt ovan är uppfyllda.

     

    För tillträde till kursen Omvårdnad vid komplexa situationer II 30 hp (termin 6) krävs godkänt betyg från kursen Omvårdnad vid ohälsa II 30 hp (termin 4) och godkänt betyg i basgruppsarbete och godkänd verksamhetsförlagd utbildning från kursen Omvårdnad vid komplexa situationer I 15 hp (termin 5). Dessutom krävs att förkunskapskraven till föregående kurser enligt ovan är uppfyllda.
     

    Självständigt arbete (examensarbete)

    För sjuksköterske- och kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.

    Examenskrav

    Sjuksköterskeexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Den akademiska nivån (kandidatexamen i omvårdnadsvetenskap) uppnås efter fullgjorda 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet.
     

    Examen utfärdas på begäran av studenten.

    Examensbenämning på svenska

    Sjuksköterskeexamen (yrkesexamen) och Medicine kandidatexamen i Omvårdnadsvetenskap.

    Examensbenämning på engelska

    Degree of Bachelor of Science in Nursing och Degree of Bachelor of Medical Science in Nursing.

    Särskild information

    • Undervisningen är förlagd till båda studieorterna (Linköping och Norrköping) och är huvudsakligen campusbaserad. 
    • Undervisningsspråk är huvudsakligen svenska, vissa moment kan komma att genomföras på engelska.
    • Kurslitteratur är på svenska och engelska. 
    • Verksamhetsförlagd utbildning kan ske utanför studieorterna vilket kan medföra resekostnader för studenten.
    • Efter fullgjorda kursfordringar kan student ansöka om legitimation hos Socialstyrelsen. 


    Internationalisering

    Det finns möjlighet att i angivna terminer genomföra del av kurs vid ett utländskt universitet som har avtal med LiU. Genom samarbeten med lärosäten utanför Sverige kan det förekomma utländska studenter och/eller lärare vid programmet.

    Övriga föreskrifter

    För övriga föreskrifter om anstånd, studieuppehåll, återkomst, tillgodoräknande etc. hänvisas till Linköpings universitets regelsamling samt av fakultetsstyrelsen vid medicinska fakulteten fastställda studieadministrativa regler.

    Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna utbildningsplan.

    Övergångsregler

    • Denna utbildningsplan träder i kraft den 29 augusti 2022 och gäller för studenter som antas till utbildningen från och med höstterminen 2022. Från och med vårterminen 2025 gäller utbildningsplanen även för studenter som antagits till vårterminen 2022 eller tidigare.
    • Student som antagits till utbildningen vårterminen 2022 eller tidigare har rätt att genomföra omprov enligt tidigare utbildningsplan vid tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer efter det att respektive kurs ges för sista gången.
    • Programansvarig beslutar om individuella studieplaner och former för examination för studenter som antagits och följt tidigare utbildningsplan och som på grund av studieuppehåll eller av annan anledning inte fullgjort studierna senast höstterminen 2024.

    Termin 1 VT 2023

    Termin 2 HT 2023

    Termin 3 VT 2024

    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Veckor VOF
    8SJG30 Omvårdnad vid ohälsa I 30 G2X v202404-202423 O

    Termin 4 HT 2024

    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Veckor VOF
    8SJG40 Omvårdnad vid ohälsa II 30 G2X v202435-202502 O

    Termin 5 VT 2025

    Preliminära kurser
    Kurskod Kursnamn Hp Nivå Veckor VOF
    8SJG50 Omvårdnad vid komplexa situationer I 15 G2X O
    8SJG51 Självständigt arbete i omvårdnadsvetenskap 15 G2E O