Master´s Programme in Gender Studies - Intersectionality and Change, 120 hp

Master´s Programme in Gender Studies - Intersectionality and Change, 120 credits

F7MGE

Undervisningsspråk

Engelska

Studieort

Linköping

Examensbenämning

Filosofie masterexamen i huvudområde genusvetenskap med inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete alternativt Filosofie magisterexamen i genusvetenskap med inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete.

Studietakt

Helfart

Inledning

Mastersprogrammet Intersektionell genusvetenskap som förändringsarbete är en tvåårig mastersutbildning på helfart. Programmet förbereder de studerande för fortsatta studier på doktorandnivå, och för undervisning och forskning inom det tvär- och transvetenskapliga området genusvetenskap med särskild inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete. Därutöver kvalificerar programmet de studerande till att integrera intersektionella genusperspektiv i högre utbildning över disciplin- och fakultetsgränserna, såväl som till att arbeta professionellt med processer kring intersektionell jämställdhetsintegrering som ett led i övergripande samhällsförändringar, i organisationer, media och kommunikation, politik och kunskapsproduktion på nationell och internationell nivå. Programmet ger den studerande kunskap om teori och metodologi på området genusvetenskap med särskild inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete, såväl som akademisk kompetens för att använda sig av genusvetenskaplig intersektionell expertis för att analysera och intervenera innovativt i förändringsprocesser inom vetenskaplig kunskapsproduktion, högre utbildning, nationella och internationella organisationer och inom området media och kommunikation. Programmet syftar till att stimulera ett självständigt och kritiskt förhållningssätt, samt till att ge de studerande de kunskaper som krävs för att agera och intervenera konstruktivt i förändringsprocesser där genus och dess intersektioner (samspel) med andra sociala och kulturella skillnadsskapande maktordningar såsom etnicitet, sexualitet, klass, ålder, funktionshinder et cetera spelar en roll. Programmet syftar också till att ge den studerande de kunskaper och den förmåga som krävs för att vara verksam som lärare, forskare eller i andra professionella positioner, situerade i processer av förändring och innovation som kräver aktörskap baserat på vetenskaplig kunskapsproduktion.

Programmet är tvådelat: Del ett utgörs av år ett, del två utgörs av år två. De två nivåerna är organiserade som självständiga enheter. De studerande som endast vill ta del ett, kan efter genomförda och godkända studier erhålla en magisterexamen (Filosofie magisterexamen med huvudområdet Genusvetenskap, inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete). För att erhålla examen efter år ett skall den studerande genomföra ett självständigt arbete, magisteruppsats, om 15 hp under det första årets andra termin.

Mål

Magisterexamen

Kunskap och förståelse

 För magisterexamen skall studenten:

  •  visa kunskap och förståelse inom Genusvetenskap med inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete, inbegripet såväl överblick över området som  fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i  aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa fördjupad metodkunskap inom Genusvetenskap, med inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete och
  • visa förståelse för hur förändringsarbete, inom ramen för Genusvetenskap med inriktning mot intersektionalitet, kan bedrivas inom högre utbildning, organisationer, politik, media, kommunikation och i samhället i stort.

 Färdighet och förmåga

 För magisterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma  och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och  situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera  frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder  genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att såväl i nationella som internationella sammanhang, muntligt och skriftligt klart redogöra för  och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument  som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad  verksamhet.

 Värderingsförmåga och förhållningssätt

 För magisterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att inom Genusvetenskap, med inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete, göra  bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga,  samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om  etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den  används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare  kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.


Masterexamen

Kunskap och förståelse

 För masterexamen skall studenten:

  •  visa kunskap och förståelse inom Genusvetenskap, med inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete, inbegripet såväl brett kunnande inom området som  väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området  samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och  utvecklingsarbete, 
  • visa fördjupad metodkunskap inom Genusvetenskap, med inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete, 
  • visa fördjupad förståelse för hur förändringsarbete, inom ramen för Genusvetenskap med inriktning mot intersektionalitet, kan bedrivas inom högre utbildning, organisationer, politik, media, kommunikation och i samhället i stort och
  • visa fördjupad kunskap om och förståelse för huvudområdets historiska framväxt, dess transdisciplinära karaktär och relation till feministisk tradition.

 Färdighet och förmåga

 För masterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap  och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad  information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt  identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med  adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna  tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella  sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och  diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som  ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i  annan kvalificerad verksamhet.

 Värderingsförmåga och förhållningssätt

 För masterexamen skall studenten:

  • visa förmåga att inom Genusvetenskap, med inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete, göra  bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga,  samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om  etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar,  dess roll i samhället och människors ansvar för hur den  används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare  kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

Programmet är indelat i två nivåer, där varje nivå motsvarar ett läsår:             

Termin 1

Introduktion till studier av intersektionellt genus på avancerad nivå, 6 hp, inkluderar en obligatorisk face-to-face vecka på campus, Linköping

Intersektionell genusvetenskap som förändringsarbete, 12 hp

Analytiska verktyg, 12 hp

Termin 2

Karriärvägar och Professionell kommunikation, 6 hp, inkluderar en obligatorisk face-to-face vecka på campus, Linköping

Fallstudie: att analysera förändring, 9 hp

 

2-årig master:

Feministiska genealogier och sociala rörelser, 7,5 hp

Historiografiska perspektiv på intersektionell genusvetenskap, 7,5 hp, Inkluderar en obligatorisk face-to-face vecka på campus, Linköping

1-årig magister:

Magisteruppsats, 15 hp, Inkluderar en obligatorisk face-to-face vecka på campus, Linköping

 

Termin 3

Teorier och metodologier, 15 hp, Inkluderar en obligatorisk face-to-face vecka på campus, Linköping

Feministisk pedagogik och intersektionell genusdidaktik,7,5 hp eller Intersektionellt jämställdhetsarbete i organisationer 7,5, hp

och

Vetenskapskommunikation och kritisk förmedling, 7,5 hp eller Praktik, 7,5 hp

Termin 4

Mastersuppsats , 30 hp, Inkluderar två obligatoriska face-to-face perioder på campus Linköping

 

Undervisnings- och arbetsformer

Programmet kombinerar distansutbildning online med intensiva seminarier, workshops och möten förlagda till campus. Totalt sker sex undervisningsperioder på campus.  Den första campusperioden infaller vid programstarten. Därefter en campusförlagd undervisningsperiod någon gång i början av termin 2, termin 3 och termin 4. Därutöver sker undervisning på campus I slutet av termin 3 och 4.

Kurserna består av föreläsningar, seminarier, workshops, handledning och kursuppgifter, både på campus och online. Utöver detta förväntas de studerande engagera sig i självständiga studier. De huvudsakligen internetbaserade undervisningsformerna ställer större krav på den studerandes egen aktivitet än vid rena campusbaserade program.

Det pedagogiska formatet, både online och på campus är experimentellt. Mer traditionella akademiska format kommer att blandas med format som fokuserar på skriftlig och muntlig framställning vilka utmanar traditionella gränser mellan akademiskt och kreativt skrivande, tal och aktörskap.

Undervisningsspråket är engelska. Programmet kommer att integrera format inspirerade av främmandespråkspedagogik, vilket ger den studerande möjligheten att förbättra sina kunskaper i engelska och sina färdigheter vad gäller lärande i flerspråkig miljö, där översättningsmomenten är en nyckelfråga för alla, både för de som har och de som inte har engelska som modersmål.

Eftersom uppläggningen av programmet innebär att studenter interagerar med lärare och studiekamrater via en digital lärosal och via andra elektroniska kanaler krävs att studenterna har tillgång till Internet, företrädesvis via bredband.

Examination

Varje kurs examineras individuellt eller i grupp. Examinationsformer för varje kurs anges i kursbeskrivningen. Examinationsformerna inbegriper obligatoriska essäer, skriftliga tentamina, aktivt deltagande i obligatoriska internetbaserade och campusförlagda seminarier samt obligatoriska inlämningsuppgifter. Den vetenskapliga uppsatsen (valfri magisteruppsats om 15 hp under termin två och den obligatoriska mastersuppsatsen om 30 hp under termin fyra) presenteras och försvaras vid öppna seminarier och med en opponent.

Frånvaro i samband med obligatoriska moment kan kompenseras genom extra inlämningsuppgifter.

Student som inte godkänts på kurs eller del av kurs vid två tillfällen har rätt att kräva en annan examinator för ett tredje examinationstillfälle. Student som godkänts vid examination har inte rätt att genomgå ytterligare examination.

Betyg

Vilka betygsgrader som förekommer vid bedömning av den studerandes kunskaper och färdigheter fastställs särskilt i varje kursplan.

 

Förkunskapskrav

För behörighet till programmet krävs en kandidatexamen med minst 30 hp i genusvetenskap eller motsvarande kvalifikationer.

Den som söker till utbildningen måste skicka in ett motiveringsbrev på engelska, som visar varför hon eller han är intresserad av att följa utbildningen. Motiveringsbrevet ska dessutom innehålla en sammanfattning av den sökandes examensuppsats eller -projekt. Sökande vilka har en examen som inte omfattar ett examensarbete ska i motiveringen beskriva tidigare studier och akademisk verksamhet av relevans för den utbildning som söks.

Engelska B/Engelska 6 eller motsvarande.

    Tillträdeskrav till högre termin eller kurser

    För att få tillträde till andra året av programmet – den tredje terminen – skall den studerande ha klarat minst 30hp av första årets kurser.

    Examenskrav

    Den studerande kommer att tilldelas examensbevis för Filosofie masterexamen med huvudområdet Genusvetenskap, inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete (120hp). Detta förutsatt att alla kurser, inklusive uppsatser, är slutförda och att den studerande uppfyller de allmänna och särskilda behörighetskraven, inklusive bevis på innehav av en kandidatexamen eller motsvarande examen.

    Studenter som har avslutat det första året, inklusive en magisteruppsats om 15hp, är berättigade till en Filosofie magisterexamen med huvudområdet Genusvetenskap, inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete (60 hp).

    Examensbevis utfärdas av Filosofiska fakultetens fakultetsstyrelse på begäran av den studerande.

    Examensbenämning på svenska

    Filosofie masterexamen i huvudområde genusvetenskap med inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete alternativt Filosofie magisterexamen i genusvetenskap med inriktning mot intersektionalitet och förändringsarbete.

    Examensbenämning på engelska

    Master of Social Science (60/120 credits) with a major in Gender studies, specialization Intersectionality and Change.

    Särskild information

    Meriter

    De särskilda behörighetskrav anses som icke uppfyllda om examens medelbetyg kan hänföras till den lägre tredjedelen enligt den betygsskala som används i det land där examen avlagts, det vill säga att examensbetyget måste motsvara det svenska betyget Godkänd.

     

    Tillgodoräknande

    Filosofiska fakultetsstyrelsen eller person som utsetts av styrelsen beslutar huruvida tidigare utbildning kan överföras till programmet.

    Antagningsförfarande

    Den studerande antas till programmet i sin helhet. Urvalet baseras på akademiska meriter.

    Termin 1 HT 2016

    Termin 2 VT 2017

    Termin 3 HT 2017

    Termin 4 VT 2018