Masterprogram i nationalekonomi, 120 hp

Master programme in Economics, 120 credits

F7MNE

Undervisningsspråk

Svenska

Studieort

Linköping

Examensbenämning

Ekonomie eller Filosofie masterexamen med huvudområdet Nationalekonomi.

Studietakt

Helfart

Syfte

Programmets syfte är att:

  • göra den studerande anställningsbar på en mångsidig och föränderlig arbetsmarknad för ekonomer och samhällsvetare med inriktning mot analytiska, beslutsfattande, förvaltande, kunskapsförmedlande, rådgivande och utredande arbetsuppgifter inom såväl offentlig som privat verksamhet;
  • förbereda den studerande för studier på forskarnivå.

Mål

Efter avslutad utbildning ska den studerande kunna:

  • självständigt och kritiskt med teori och metod identifiera och analysera centrala problem inom det nationalekonomiska kunskapsområdet;
  • självständigt och kritiskt värdera och kommunicera erhållna resultat och slutsatser;
  • tillämpa sina kunskaper i en kommande yrkesutövning;
  • bidra till samhällets kunskapsutveckling och kunskapsspridning.

Kunskap och förståelse

Efter avslutad utbildning ska den studerande kunna:

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet nationalekonomi, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuell forsknings- och utvecklingsarbete;
  • visa fördjupad metodkunskap inom nationalekonomi.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad utbildning ska den studerande kunna:

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information;
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar;
  • planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete;
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper;
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad utbildning ska den studerande kunna:

  • visa förmåga att inom nationalekonomi göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter;
  • visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete;
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används;
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

Masterprogrammet i nationalekonomi är ett sammanhållet utbildningsprogram som omfattar 2 års heltidsstudier (120hp). Programmet omfattar 90hp studier i nationalekonomi på avancerad nivå samt 30hp studier i valfritt ämne på grund- eller avancerad nivå.

Den första terminen på programmet är gemensam för alla studenter och omfattar avancerade kurser i nationalekonomi. Den andra terminen är en fri termin med möjlighet att välja kurser inom såväl nationalekonomi som andra ämnen på grund- och avancerad nivå. Den andra terminen erbjuder således möjlighet till specialisering. Under den andra terminen kommer det också att finnas möjlighet till praktik eller utlandsstudier.

Den andra terminen innehåller valfria kurser. Val av kurser sker i nära samverkan mellan den studerande och lärarna samt studievägledarna på programmet för att möta den studerandes önskemål om profilering och för att förbereda för uppsatsarbetet.
Valbart kursutbud kan variera från termin till termin. I det fasta utbudet ingå en praktikkurs om 30hp med fokus på utredande verksamhet samt fortsättningskurser och fördjupningskurser i nationalekonomi om 7,5hp, samt kursen Behavioural Economics 7,5hp som är en kurs på avancerad nivå. Den studerande har därutöver möjlighet att söka kurser i affärsrätt, företagsekonomi, statsvetenskap eller något annat ämne som ges vid Linköpings universitet. Den fria terminen ger också tillfälle att studera vid ett annat lärosäte i Sverige eller utlandet.

Inför det andra året på programmet väljer den studerande fördjupningsinriktning: Ekonomisk analys eller Finansiell ekonomi. Första hälften av tredje terminen omfattar kurser inom de valbara fördjupningsinriktningarna. Under andra hälften av den tredje terminen läser studenterna återigen gemensamma kurser i nationalekonomi på avancerad nivå. Under den fjärde terminen skrivs en masteruppsats i nationalekonomi inom ramen för vald fördjupning.

Programupplägget innebär att den studerande läser minst 90hp kurser i nationalekonomi på avancerad nivå inklusive masteruppsatsen. Programmet omfattar en bredd av avancerade kurser inom såväl mikroekonomi, makroekonomi som ekonometri (kvantitativ metod). Dessa kurser förbereder en kommande yrkesverksamhet som ekonom och samhällsvetare samt för forskarstudier i nationalekonomi. Programmet erbjuder samtidigt möjlighet till specialisering om maximalt 75hp kurser inom vald fördjupningsinriktning (Den fria terminen om 30hp, Vald fördjupning termin 3 om 15hp och Masteruppsats om 30hp). Programmet erbjuder slutligen möjligheten till praktik eller utlandsstudier vilket stärker studentens anställningsbarhet.

Undervisnings- och arbetsformer

Kurserna i nationalekonomi på avancerad nivå samläses med studenter från Civilekonomprogrammet, Internationella Civilekonomprogrammet och Fristående kurs. Kurserna är planerade och placerade för att skapa progression och sammanhållning av programmet. Kurserna omfattar olika arbetsformer anpassade för varje enskild kurs inom ramen för en gemensam pedagogisk grundsyn om studentcentrerat lärande. Arbetsformerna spänner mellan lärarledd salsundervisning, självstudier, grupparbeten, projektarbeten, seminarier, individuell handledning, laborationer och fallstudier (”case”). Under programmet tränas den studerandes färdighet i muntlig och skriftlig kommunikation.

Programmets samtliga kurser skall också kännetecknas av de riktlinjer som har tagits fram i filosofiska fakultetens GrundGuide:

  • Tydlighet, vilket betyder att det skall finnas konsistenta och tydliga mål, spelregler och rollfördelning mellan lärare, studenter och ledning;
  • Engagemang, som står för att programmet skall erbjuda meningsfulla utmaningar, ett medägarskap för de studerande i läraruppgiften och aktiverande arbetsformer med syfte att skapa engagemang och medvetna studenter som tar ansvar för sitt lärande;
  • Samspel mellan studenter och med läraren, vilket är betydelsefullt för studentens lärande och att omgivningen därmed är en viktig utgångspunkt för lärande, i vilken studenterna själva skall ses som betydelsefulla resurser för varandra; samt
  • Återkoppling så att studenterna skall ges möjlighet att utveckla förmågan att bedöma sin egen kunskapsutveckling genom kontinuerligt stöd för reflektion och organiserad återkoppling.

Kurserna examineras med en för varje kurs avpassad examinationsform som t.ex. salstentamen, skrivna rapporter, muntliga presentationer, seminariedeltagande, laborationer och hemtentamina. Variationen syftar till att säkerställa examinering med mycket hög uppfyllelse av examensmålens krav om kunskap, förståelse, färdighet, värderingsförmåga och förhållningssätt. Variationen syftar också till att möta den mångfald som programmets studenter representerar. Olika studerande har olika lärprofil och examinationsformerna inom programmet ger möjlighet att fånga upp dessa variationer inom ramen för programmets övergripande mål. Detaljerad kursinformation återfinns i respektive kursplan.


Examination

För de kurser som examineras genom skriftliga eller muntliga prov anordnas proven i anslutning till kurserna. Studerande som inte blivit godkänd i ordinarie prov har möjlighet delta i extra prov. Studerande som underkänts två gånger på en kurs eller del av en kurs har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov har inte rätt att delta i förnyat prov för att uppnå ett högre betyg.

Förkunskapskrav

Kandidatexamen om minst 180 hp med nationalekonomi som huvudområde eller motsvarande.

Kunskaper i grundläggande ekonometri motsvarande fördjupningskursen Ekonometri 7,5hp.

Kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet, till exempel Svenska 3/B och Engelska 6/A.

    Examenskrav

    Programmet leder till en Ekonomie- eller en Filosofie masterexamen i nationalekonomi. Student som uppfyller kraven för masterexamen erhåller ett tvåspråkigt examensbevis på svenska och engelska. Ekonomie masterexamen i nationalekonomi, Degree of Master of Science in Business and Economics (120 credits) with a major in Economics alternativt Filosofie masterexamen i nationalekonomi (Degree of Master of Science (120 credits) in Economics.

    Examensbevis utfärdas av Filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande.

    Examensbenämning på svenska

    Ekonomie eller Filosofie masterexamen med huvudområdet Nationalekonomi.

    Examensbenämning på engelska

    Master of Science (120 credits) in Economics or Master of Social Science (120 credits) with a major in Economics

    Särskild information

    Allmänt

    Upplysningar om de förkunskapskrav, mål samt undervisnings- och examinationsformer som gäller för varje enskild kurs inom programmet anges i kursernas specifika kursplaner och i studievägledningen på kursens kurshemsida. Länk till kursplanen finns på respektive kurs kurshemsida.


    Antagningsförfarande

    Den studerande antas till programmet i sin helhet.


    Tillgodoräknande av utlandsstudier

    Den studerande har möjlighet att få upp till en termins utlandsstudier 30hp tillgodoräknade inom programmet. Den studerande bör inhämta ett förhandsbesked innan utlandsstudier påbörjas, för att säkerställa att de kurser som inhämtas vid de utländska lärosätena till innehåll och omfattning kan tillgodoräknas i en masterexamen i nationalekonomi.

    Termin 1 HT 2016

    Termin 2 VT 2017

    Termin 3 HT 2017

    Termin 4 VT 2018