Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Philosophy (46-60 hp), 15 credits
Filosofi (46-60 hp), 15 hp
92FS41
Main field of study
Theoretical PhilosophyCourse level
First cycleCourse type
Programme courseExaminer
Martin BerzellECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for | Semester | Weeks | Language | Campus | ECV | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject English | 4 (Spring 2017) | 201814-201823 | Swedish | Linköping, Valla | E |
L1GHI | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject History | 4 (Spring 2017) | 201814-201823 | Swedish | Linköping, Valla | |
L1GMA | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Mathematics | 4 (Spring 2017) | 201814-201823 | Swedish | Linköping, Valla | E |
L1GSA | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Social Studies | 4 (Spring 2017) | 201814-201823 | Swedish | Linköping, Valla | E |
L1GSV | Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Swedish | 4 (Spring 2017) | 201814-201823 | Swedish | Linköping, Valla |
Main field of study
Theoretical PhilosophyCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject English
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject History
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Mathematics
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Social Studies
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Swedish
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.
Department
Institutionen för kultur och kommunikationNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Didaktikdelkurs 1hp:
Lundahl, Christian 2014, Bedömning för lärande, Studentlitteratur.
Kenneth Nordgren (red.), Christina Odenstad (red.), Johan Samuelsson (red.) 2012, Betyg i teori och praktik 2:a uppl : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium, Malmö Gleerups.
Delkurs: Grundkurs i vetenskapsfilosofi, 6,5 hp
Föllesdal, Wallöe, Elster (se moment 1 ovan),
Ladyman, J., Understanding Philosophy of Science, London, Taylor & Francis, 2008,
0415221579
Viss övrig litteratur, som distribueras i samband med undervisningen, tillkommer.
Delkurs: Vetenskapsteoretisk specialisering, 6,5 hp
Rosen, G. et al.(ed), The Norton Introduction to Philosophy, Norton & Co., New York och London, 2015, isbn 978-0-393-93220-1
Ytterligare litteratur kan tillkomma och bestäms i samråd med handledaren för kursen.
Många verk finns tillgängliga som ref-exemplar på Universitetsbiblioteket eller kan köpas på universitetsbokhandlarna, samt givetvis på många av de större nätbokhandlarna.
Rekommenderade uppslagsverk:
Inom filosofin används och diskuteras ett flertal centrala begrepp, och det kan vara bra att
regelmässigt använda sig av filosofiska uppslagsverk.
Det finns några i en volym:
The Oxford dictionary of Philosophy, red. av Simon Blackburn, Oxford University Press,
första uppl. 1994
The Cambridge Dictionary of Philosophy, red. av Robert Audi, Cambridge University Press,
första uppl. 1995
Filosofilexikonet, Forum, Stockholm, flera upplagor
Alla dessa fungerar utmärkt och de kompletterar dessutom varandra, så det kan vara bra
att regelbundet använda sig av flera olika.
På nätet finns några användbara källor:
Stanford Encyclopedia of Philosophy:
http://plato.stanford.edu/contents.html
Via Universitetsbiblioteket får man tillgång till Routledge Encyclopedia of Philosophy. Gå till
http://www.bibl.liu.se/ och klicka dig vidare därifrån.
Internet Encyclopedia of Philosophy:
http://www.iep.utm.edu/
Eliasmiths Dictionary of the Philosophy of Mind:
http://philosophy.uwaterloo.ca/MindDict/
Av dessa kan särskilt Stanford och Routledge rekommenderas. Artiklarna är skrivna av
experter, och innehåller många bra litteraturhänvisningar om man vill veta mer.
Annan rekommenderad läsning
Här har vi listat några saker som vi inte kommer att ta upp till ingående granskning i någon
specifik delkurs, men som vi tänker oss kunde vara lämpligt för en filosofistudent att arbeta
med under första terminen. Dessa texter kommer alltså inte att tenteras, men föreläsarna kan
mycket väl förutsätta att vissa av texterna är bekanta.
Under terminen bör man ha läst minst tre av texterna på denna lista.
• Några Platondialoger, till exempel Theaitetos, Menon, Parmenides, Staten
• Descartes, Betraktelser över den första filosofin
• Blackburn, Think
• Russell, Filosofins problem
• Berkeley, Three dialogues between Hylas and Philonous
• Nagel,”What is it like to be a bat?”
• Hansson, S-O, Filosofisk verktygslåda
• Priest, G., Logic. A very short introduction
• Nietzsche, ”Om sanning i den utommoraliska meningen”
• McGinn, C.,”Can we solve the mind-body problem?”
• Unger, P., Ignorance. The case for scepticism
• Searle, J., ”Medvetanden, hjärnor och program”, i Marc-Wogau, Filosofin genom tiderna.
Efter 1950
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.