Mathematics 2, 15 credits

Matematik 2, 15 hp

973G11

Main field of study

No Main Field of Study

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Anna Lundberg

Course coordinator

Anna Lundberg

Director of studies or equivalent

Margareta Engvall
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1G46 Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School 4 (Spring 2019) 201921-201943 Swedish Linköping, Valla C

Main field of study

No Main Field of Study

Course level

First cycle

Advancement level

G2X

Course offered for

  • Primary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in Grades 4-6 of the Compulsory School

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

If the course is a VfU course, the following applies:

  • Examination of applied social and didactic abilities is limited to three (3) occasions.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
STN1 Written exam 6.5 credits U, G, VG
SRE2 Written presentation 2 credits U, G, VG
SRE1 Written presentation 2.5 credits U, G, VG
OBL1 Mandatory part 0 credits D
MRE3 Oral presentation 1 credits U, G, VG
MRE2 Oral presentation 1 credits U, G
MRE1 Oral presentation 2 credits U, G
Bentley, P.O. & Bentley, C. (2016). Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen: matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Bergholm, L. & Edqvist, M. (2015) Matematik är väl universellt?” – En litteraturstudie om flerspråkiga elever i matematikklassrummet. Linköpings universitet http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A801181&dswid=-2372 Boaler, J. (2011). Elefanten i klassrummet- att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik. Stockholm: Liber AB. Björklund, C. & Grevholm, B. (2014). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur.* Brändström, A. (2005). Differentiated tasks in mathematics textbooks: An analysis of the levels of difficulty. (Licentiate thesis) Luleå: Luleå tekniska universitet. da Ponte, J. P., & Marques, S. (2007). Proportion in school mathematics textbooks: a comparative study. Paper presented at the 5th Congress of ERME, the European Society for Research in Mathematics Education. Dowling, P. (1998). The sociology of mathematics education. Mathematical myths/pedagogic texts. London: Routledge Falmer. Furness, A. & Björklund Boistrup, L. (2015). Matematikens mönster. (1. uppl.) Stockholm: Liber.* Helenius. O. (2006) Kompetenser och matematik. Nämnaren 33(3), 11-15 http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/1115_06_3.pdf Johansson, M. (2003). Textbooks in mathematics education: a study of textbooks as the potentially implemented curriculum. (Licentiate thesis) Luleå: Luleå tekniska univ. Karlsson, N. & Kilborn, W. (2015). Problemlösning och matematisk modellering. (1. uppl.) Malmö: Gleerups Utbildning* Kilhamn. C. & Olteanu. L. (2014). Olika sätt att lösa ekvationer. Lärportalen för matematik. Grundskolan årskurs 4-6. https://matematiklyftet.skolverket.se/matematik/content/conn/ContentServer/uuid/dDocName:LI64RH5PRO018897?rendition=web Kilhamn. C. (2014). Formler för omkrets av grundläggande geometriska figurer. Lärportalen för matematik. Grundskolan årskurs 4-6. https://matematiklyftet.skolverket.se/matematik/content/conn/ContentServer/uuid/dDocName:LI64RH5PRO018913?rendition=web Lundberg, A. L. V. (2011). Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken - en studie om läromedel och nationella prov. (Licentiat uppsats) Linköping, Sweden: Liu-tryck. Löwing, M. (2017). Grundläggande aritmetik: matematikdidaktik för lärare. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. Myndigheten för skolutveckling (2008). Mer än matematik: om språkliga dimensioner i matematikuppgifter. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. https://www.skolverket.se/download/pdf1891.pdf Olsson, G. (2017) Framgångsrik matematikundervisning Framgångsrika matematiklärares beskrivningar av sina undervisningsstrategier. Högskolan i Gävle http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:1106249/FULLTEXT01.pdf sidorna 6-26 Samuelsson, J. (2013). Den skickliga matematikläraren håller i taktpinnen*, Linköpings Universitet https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:615567/FULLTEXT02.pdf Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11) (reviderad 2018). Stockholm: Skolverket https://www.skolverket.se/publikationer?id=3975 Skolverket (2017). Kommentarmaterial till kursplanen i matematik Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på https://www.skolverket.se/publikationer?id=3794 Jess, K., Skott, J. & Hansen, H.C. (2011). Matematik för lärare. My, Elever med särskilda behov. Malmö: Gleerups.* Smith, M.S. & Stein, M.K. (2014). 5 undervisningspraktiker i matematik för att planera och leda rika matematiska diskussioner: med handledning för fortbildning. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur. Taflin, E. (2003). Problemlösning och analys av rika matematiska problem. Lic.-avh. Umeå Univ. Umeå. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:140830/FULLTEXT01.pdf Övrig litteratur Engström, A., Engvall, M., & Samuelsson, J. (2007). Att leda den tidiga matematikundervisningen. Linköping: Linköpings Universitet, Skapande Vetande 51.* Heintz, F., & Mannila, L. (2018). Computational Thinking for All: An Experience Report on Scaling up Teaching Computational Thinking to All. Paper presented at the Proceedings of the 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, Baltimore, Maryland, USA. https://dl.acm.org/citation.cfm?id=3159450.3159586 McIntosh, A. (2008) Förstå och använda tal- en handbok. Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning. Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. Retrieved from http://www.cs.cmu.edu/afs/cs/usr/wing/www/publications/Wing06.pdf Wing, J. M. (2016). Computational thinking, 10 years later. Retrieved from https://www.microsoft.com/en-us/research/blog/computational-thinking-10-years-later/ Dessutom tillkommer nationella och internationella artiklar * texten finns på LISAM

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page. Click on a file to download and open it.