Matematik 2, 15 hp

Mathematics 2, 15 credits

973G11

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anna Lundberg

Kursansvarig

Anna Lundberg

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 4 (VT 2019) 201921-201943 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- granska och diskutera matematik i skolår 4-6 med avseende på innehåll och samhälleligt uppdrag,
- argumentera för val av innehåll, undervisningsmaterial. t ex digitala verktyg och undervisningsformer i relation till styrdokument och elevers skilda förutsättningar,
- kartlägga, analysera och bedöma barns matematiska kunnande under skolåren 4-6,
- jämföra och relatera didaktiska perspektiv och förhållningssätt till grundläggande inlärning och undervisning i matematik,
- argumentera för forskningens relevans för undervisning och lärande i matematik och visa hur denna kan omsättas i en pedagogisk praktik.

Kursinnehåll

Kursen behandlar hur matematik gestaltas i styrdokument och i skolår 4-6 praktik. Olika förhållningssätt till lärande och undervisning i förhållande centralt innehåll för skolår 4-6 bearbetas i kursen. Den studerande analyserar didaktiska verktyg. Ett genomgående tema i kursen är teorier om elever s utveckling av matematiska begrepp. Vidare behandlas elevers olikheter i relation till exempelvis genus, klass, etnicitet och normalitet/avvikelse och dess inverkan på lärande och undervisning i matematik. I kursen ingår också olika kartläggningsinstrument och former för bedömning av elevers kunnande i matematik samt betygsättning. I kursen bearbetar studenten frågeställningar som relaterar till undervisning och lärande i matematik genom att ta del av minst tre vetenskapliga artiklar från nationella och internationella tidskrifter.

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder samt arbete enskilt och i grupp.

OBLIGATORISKA MOMENT
Genomförande och redovisning av kursuppgifter

Examination

Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning samt skriftlig salstentamen.

 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen 6.5 hp U, G, VG
SRE2 Skriftlig redovisning 2 hp U, G, VG
SRE1 Skriftlig redovisning 2.5 hp U, G, VG
OBL1 Obligatoriskt moment 0 hp D
MRE3 Muntlig redovisning 1 hp U, G, VG
MRE2 Muntlig redovisning 1 hp U, G
MRE1 Muntlig redovisning 2 hp U, G
Bentley, P.O. & Bentley, C. (2016). Milstolpar och fallgropar i matematikinlärningen: matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Bergholm, L. & Edqvist, M. (2015) Matematik är väl universellt?” – En litteraturstudie om flerspråkiga elever i matematikklassrummet. Linköpings universitet http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A801181&dswid=-2372 Boaler, J. (2011). Elefanten i klassrummet- att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik. Stockholm: Liber AB. Björklund, C. & Grevholm, B. (2014). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur.* Brändström, A. (2005). Differentiated tasks in mathematics textbooks: An analysis of the levels of difficulty. (Licentiate thesis) Luleå: Luleå tekniska universitet. da Ponte, J. P., & Marques, S. (2007). Proportion in school mathematics textbooks: a comparative study. Paper presented at the 5th Congress of ERME, the European Society for Research in Mathematics Education. Dowling, P. (1998). The sociology of mathematics education. Mathematical myths/pedagogic texts. London: Routledge Falmer. Furness, A. & Björklund Boistrup, L. (2015). Matematikens mönster. (1. uppl.) Stockholm: Liber.* Helenius. O. (2006) Kompetenser och matematik. Nämnaren 33(3), 11-15 http://ncm.gu.se/pdf/namnaren/1115_06_3.pdf Johansson, M. (2003). Textbooks in mathematics education: a study of textbooks as the potentially implemented curriculum. (Licentiate thesis) Luleå: Luleå tekniska univ. Karlsson, N. & Kilborn, W. (2015). Problemlösning och matematisk modellering. (1. uppl.) Malmö: Gleerups Utbildning* Kilhamn. C. & Olteanu. L. (2014). Olika sätt att lösa ekvationer. Lärportalen för matematik. Grundskolan årskurs 4-6. https://matematiklyftet.skolverket.se/matematik/content/conn/ContentServer/uuid/dDocName:LI64RH5PRO018897?rendition=web Kilhamn. C. (2014). Formler för omkrets av grundläggande geometriska figurer. Lärportalen för matematik. Grundskolan årskurs 4-6. https://matematiklyftet.skolverket.se/matematik/content/conn/ContentServer/uuid/dDocName:LI64RH5PRO018913?rendition=web Lundberg, A. L. V. (2011). Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken - en studie om läromedel och nationella prov. (Licentiat uppsats) Linköping, Sweden: Liu-tryck. Löwing, M. (2017). Grundläggande aritmetik: matematikdidaktik för lärare. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. Myndigheten för skolutveckling (2008). Mer än matematik: om språkliga dimensioner i matematikuppgifter. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. https://www.skolverket.se/download/pdf1891.pdf Olsson, G. (2017) Framgångsrik matematikundervisning Framgångsrika matematiklärares beskrivningar av sina undervisningsstrategier. Högskolan i Gävle http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:1106249/FULLTEXT01.pdf sidorna 6-26 Samuelsson, J. (2013). Den skickliga matematikläraren håller i taktpinnen*, Linköpings Universitet https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:615567/FULLTEXT02.pdf Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11) (reviderad 2018). Stockholm: Skolverket https://www.skolverket.se/publikationer?id=3975 Skolverket (2017). Kommentarmaterial till kursplanen i matematik Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på https://www.skolverket.se/publikationer?id=3794 Jess, K., Skott, J. & Hansen, H.C. (2011). Matematik för lärare. My, Elever med särskilda behov. Malmö: Gleerups.* Smith, M.S. & Stein, M.K. (2014). 5 undervisningspraktiker i matematik för att planera och leda rika matematiska diskussioner: med handledning för fortbildning. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur. Taflin, E. (2003). Problemlösning och analys av rika matematiska problem. Lic.-avh. Umeå Univ. Umeå. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:140830/FULLTEXT01.pdf Övrig litteratur Engström, A., Engvall, M., & Samuelsson, J. (2007). Att leda den tidiga matematikundervisningen. Linköping: Linköpings Universitet, Skapande Vetande 51.* Heintz, F., & Mannila, L. (2018). Computational Thinking for All: An Experience Report on Scaling up Teaching Computational Thinking to All. Paper presented at the Proceedings of the 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, Baltimore, Maryland, USA. https://dl.acm.org/citation.cfm?id=3159450.3159586 McIntosh, A. (2008) Förstå och använda tal- en handbok. Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning. Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. Retrieved from http://www.cs.cmu.edu/afs/cs/usr/wing/www/publications/Wing06.pdf Wing, J. M. (2016). Computational thinking, 10 years later. Retrieved from https://www.microsoft.com/en-us/research/blog/computational-thinking-10-years-later/ Dessutom tillkommer nationella och internationella artiklar * texten finns på LISAM

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.