Student rights and obligations (login required)
Linköping University common rules and regulations (in Swedish)
Educational Sciences 4, History of Education, Societal role and values, 7.5 credits
Utbildningsvetenskaplig kärna 4, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp
975G04
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleCourse type
Programme courseECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Main field of study
DidacticsCourse level
First cycleAdvancement level
G1XCourse offered for
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Biology
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject English
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject History
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Internationell Mathematics
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Internationell Social Studies
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Mathematics
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Social Studies
- Secondary School Teacher Programme with a specialization in Teaching in the Upper-Secondary School, subject Swedish
Grades
Three-grade scale, U, G, VGOther information
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.Department
Institutionen för TemaNo examination details is to be found.
Course literature is preliminary.
Ur U.P. Lundgren, R. Säljö & C. Liberg (red.) (2012) Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur – kan köpas på Bokakademin i Kårallen
OBS! Köp 2012 års upplaga. I kapitel 4 och 17 i 2010 års upplaga hänvisas till den gamla, ej längre gällande skollagen!
Kapitel 2-4, 11-14, 16-17
Ur Ekman & Pilo (2012) Skolan, demokrati och de unga medborgarna. Malmö: Liber – kan köpas på Bokakademin i Kårallen
Kapitel 1, 2 (s 50-70), 3, 4 (s 90-110, 115-128, 140-153)
Ur Nordenmark & Rosén (2008) Lika värde, lika villkor? Arbete mot diskriminering i förskola och skola. Stockholm: Liber – kan köpas på Bokakademin i Kårallen
Inledning (s 10-15), kapitel 1-5
Ertl, Hubert & Phillips, David (2000) ”The enduring nature of the tripartite system of secondary schooling in Germany: some explanations”, British Journal of Educational Studies vol. 48(4): 391-412. – laddas ner via universitetsbibliotekets hemsida
Kurskompendium kommer att finnas till försäljning på Kopieringsservice i C-huset inför kursstart.
OBS! Det finns ett kompendium för studenter som läser till lärare i år 7-9 och ett kompendium för studenter som läser till lärare på gymnasiet. Se till att du får rätt kompendium.
Innehåll:
Skollag (SFS 2010:800) kap. 1-7, 10 (7-9), 15-17 (Gy), 24, 26.
(7-9) Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklasen och fritidshemmet (2011) kap. 1-2
(Gy) Gy 11 Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola (2011)
(7-9) Berg, Gunnar (2003) ”Skolplikt, förvaring och elevers rättssäkerhet och inflytande”, Utbildning & Demokrati 12(1):129-148.
(Gy) Lundahl, Lisbeth (2008) ”Skilda framtidsvägar. Perspektiv på det tidiga 2000-talets gymnasiereform”, Utbildning & Demokrati, vol. 17(1):29-51.
Colnerud, Gunnel (2002) ”Den kollegiala paradoxen”, Pedagogiska Magasinet 2002(4):24-30.
Colnerud, Gunnel (2010) ”Tillåts läraryrket att bli en profession?” i Vägval i skolans historia. Tidskrift från föreningen för svensk undervisningshistoria, vol.10(2):10-13.
Thelander, Nina (2004) “Barnets rättigheter i skolan – omsorg eller rättvisa?” i G. Colnerud & S. Hägglund (red.) Etiska lärare – moraliska barn. Forskning kring värdefrågor i skolans praktik. Linköpings universitet.
Yrkesetik i vardagen - ett fördjupningsmaterial (2006) Lärarförbundet & Lärarnas riksförbund.
Dahlin, Bo (2007) ”Fristående skolor och segregation. Give a dog a bad name and hang him?”, Utbildning & Demokrati 16(1):31-51.
Dahlstedt, Magnus (2007) ”I val(o)frihetens spår. Segregation, differentiering och två decennier av skolformer”, Pedagogisk Forskning i Sverige, vol. 12(1):67-88.
Seminarium 1: Utbildningshistoria – från folkskola till friskola (6/12 2012)
För den som vill börja förbereda sig för det första seminariet är det följande litteratur som gäller
Ur Lundgren, Säljö & Liberg (red.) (2012) Lärande, skola, bilding. Grundbok för lärare:
Kap 2 (s 53-74) Den moderna skolan blir till
Kap 3 (s 75-98) En gemensam skola
Kap 4 (s 116-119) Det livslånga lärandet avsnitten om ”Ett fristående skolsystem” och Gymnasieskolan”
(7-9) Berg, Gunnar (2003) ”Skolplikt, förvaring och elevers rättssäkerhet och inflytande” (problematiserar skolplikten) – i Kurskompendium
Ertl, Hubert & Phillips, David (2000) ”The enduring nature of the tripartite system of secondary schooling in Germany: some explanations” (beskriver Tysklands parallella skolsystem som utgör en kontrast till den svenska gemensamma grundskolan) – ladda ner via universitetsbibliotekets hemsida.
(Gy) Lundahl, Lisbeth (2008) ”Skilda framtidsvägar. Perspektiv på det tidiga 2000-talets gymnasiereform” (redogör för den politiska debatten om differentiering av elever som i Sverige främst har avsett gymnasienivå) – i Kurskompendium
This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page.
There are no files available for this course.