Interaktionsprogrammering, 6 hp
Interaction Programming, 6 credits
729G26
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Jody FooKursansvarig
Jody FooStudierektor eller motsvarande
Jalal MalekiTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Kostas Mitropoulos, International coordinator
Kursen ges för | Termin | Veckor | Block | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Tredjedelsfart, Dagtid) | HT 2019 | 201944-202003 | 3 | Engelska | Linköping, Valla | ||
F7KKO | Kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap | 5 (HT 2019) | 201944-202003 | 3 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7KSY | Kandidatprogrammet i systemvetenskap (Systemutveckling) | 5 (HT 2019) | 201944-202003 | 3 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7MKS | Kognitionsvetenskap, masterprogram | 1 (HT 2019) | 201944-202003 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | V |
F7MIT | Masterprogram i IT och management (Master) | 3 (HT 2019) | 201944-202003 | 3 | Engelska | Linköping, Valla | V |
F7MKS | Masterprogram i kognitionsvetenskap | 3 (HT 2019) | 201944-202003 | 3 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
KognitionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap
- Kandidatprogrammet i systemvetenskap
- Masterprogram i IT och management
- Masterprogram i kognitionsvetenskap
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen ska 42 högskolepoäng från första årskursen på det kogntitionsvetenskapliga kandidatprogrammet vara avklarade med godkänt resultat. Studenten ska också ha godkänt resultat på kursen Kognitionsvetenskaplig introduktionskurs, eller motsvarande. Den studerande ska vidare ha godkänt resultat på kursen IT och programmering: grundkurs (alt. Programmering och diskret matematik) (6 hp), eller Programmering och algoritmiskt tänkande (alt. Programmering och logik) (6 hp), eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- implementera ett interaktivt användargränssnitt med hjälp av ett utvecklingsramverk
- identifiera och beskriva komponenter i ett användargränssnitt
- implementera en komponent i ett användargränssnitt givet en beskrivning
- redogöra för den programmeringsmässiga komplexiteten i en uppsättning interaktionstekniker
Kursinnehåll
Kursen behandlar följande:
- interaktionsprogrammering med ramverk (t.ex. HTML5+jQuery)
- interaktion via text
- användning av interaktiva element inom ett ramverk
- eventhantering
- hantering av input från mus, tangentbord, etc.
- vektorgrafik och pixelbaserad grafik
- animering.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner,laborationer och projekt. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom ett projektarbete. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för datavetenskapKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRA1 | Projekt | 6 hp | U, G, VG |
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9781491947074
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.