Psykologiska behandlingsmodeller och principer – handlett kliniskt arbete, 22.5 hp
Psychological Treatment Models and Principles - Supervised Clinical Practice, 22.5 credits
735A16
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Erika ViklundKursansvarig
Erika Viklund, Maria JannertKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YPS | Programmet för psykologutbildning | 6 (VT 2018) | 201804-201823 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
PsykologiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Programmet för psykologutbildning
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen att den studerande ska vara antagen till psykologprogrammet i Linköping och uppfylla kraven för gällande tröskelregler.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- identifiera informationsbehov och använda relevanta sökverktyg samt kritiskt granska sökresultatet rörande psykologiska behandlingsmodeller och principer
- muntligt och skriftligt redogöra för, analysera och kritiskt granska centrala begrepp, teoretiska perspektiv och empiriska fynd rörande de större psykologiska behandlingsmodellerna baserade på vetenskap och
beprövad erfarenhet samt en orientering om terapiinriktningar som har undersökts empiriskt i mindre utsträckning
- redogöra för, analysera och kritiskt granska nya rön vad gäller psykologiskt och psykoterapeutiskt behandlingsarbete
- redogöra för, analysera och kritiskt granska olika behandlingsformat vad gäller psykologisk behandling, exempelvis grupper och vägledd självhjälp
- på grundläggande nivå utföra psykologisk och psykoterapeutisk behandling i kliniskt arbete under handledning
- bemöta klienter med ett empatiskt förhållningssätt.
Kursinnehåll
Den kliniska utbildningen baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet. Handledning ges skolspecifikt utifrån gällande kunskapsläge. För att inte utesluta viktig kunskap om andra inriktningar löper en klinisk seminarieserie parallellt med klientarbetet under tre terminer. Både handledningen och den kliniska seminarieserien är uppbyggd från
grundläggande färdigheter till mer specialiserade färdigheter. Kursen behandlar evidensbaserade psykologiska behandlingsmodeller och principer och ge en orientering om terapiinriktningar som har undersökts empiriskt i mindre utsträckning. Den studerande ges möjlighet att fördjupa sig i en vald inriktning men förväntas även ta del av hela
seminarieserien.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av handlett klientarbete som indelas i två huvudinriktningar samt en löpande seminarieserie. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Det handledda klientarbetet examineras varje termin. Varje termin examineras även den löpande seminarieserien med en skriftlig examination samt en workshop. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.