Masteruppsats i genusvetenskap, 30 hp
Master Thesis in Gender Science, 30 credits
757A11
Huvudområde
GenusvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Edyta JustKursansvarig
Edyta JustStudierektor eller motsvarande
Alma PerssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MGE | Gender Studies - Intersectionality and Change, Master´s Programme (Master) | 4 (VT 2018) | 201804-201823 | Engelska | Ortsoberoende | O |
Huvudområde
GenusvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Master´s Programme in Gender Studies - Intersectionality and Change
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå inom området Intersektionell Genusvetenskap som förändringsarbete, kunna:
- Kritiskt och självständigt definiera ett relevant forskningsproblem och djupgående och komplext analysera och värdera problemet på ett vetenskapligt sätt;
- på ett välgrundat sätt argumentera för och kritiskt reflektera över projektets utformning och val av teorier, metoder, empiriska material och forskningsetik på ett relevant vetenskapligt sätt;
- ge en bred överblick såväl som väsentligt fördjupade specialkunskaper om det delområde, som masteruppsatsen er definierad innanför;
- på ett relevant och vetenskapligt sätt argumentera för möjligheter och begränsningar i sitt forskningsprojekt och relatera argumenten till forskningens mer övergripande roll i samhället och individuellt ansvar för forskningens användning;
- tydligt placera sig själv i relation till masteruppsatsens forskningsfrågor och visa djup kunskap om och förståelse av den epistemologiska rollen av självreflexion i vetenskaplig kunskapsproduktion;
- kritiskt granska och värdera andras såväl som sitt eget vetenskapliga arbete;
- producera en sammanhängande, självständigt formulerat, skriftlig dokumentation av sin forskning (avhandling om 60-80 sidor eller motsvarande) i en stil och genre som uppvisar akademiskt ansvarstagande och kompetens vid användning av vetenskapliga, sociala, och etiska aspekter och som är skriven med lämplig användning av akademiskt referenssystem, citat och källor.
- planera och genomföra ett självständigt arbete utifrån de givna tids- och resursramarna.
Kursinnehåll
Kursen behandlar:
- redskap för att kritiskt och självständigt definiera relevanta forskningsproblem och kunskap för att analysera detta på ett vetenskapligt sätt, baserat på en väl underbyggd projektutformning som inkluderar reflektioner kring val av teoretiskt ramverk, metodologiska redskap, etiska förhållningssätt, empiriskt material och metoder för insamling;
- fördjupad specialkunskap om ett delområde inom vilket detta masterprojekt är definierat;
- kunskap om hur relevanta vetenskapliga argument kan formuleras och hur forskningens övergripande roll påverkar samhället samt diskussioner om individuellt ansvar för hur forskningen används;
- kunskap om hur en konstruktiv kritik kan ges vid opponering.
Undervisnings- och arbetsformer
- Studenternas arbete med masteruppsatsen handleds online.
- Studenterna väljer ett ämne för masteruppsatsen i online dialog med handledare.
- Utöver individuella online handledningssessioner, kommer gemensamma återkopplingssessioner att anordnas online.
- Den individuella såväl som grupphandledningssessionerna stöder studenternas självständiga lärandeprocess.
- Studenterna lär sig också att agera som kritiska diskussionspartners (peer reviewes) i relation till varandras projekt
- Masteruppsatsen examineras och bedöms i ett face-to-face seminarium som hålls på campus.
Examination
Examinationen sker stegvis vid flera tillfällen under skrivprocessen. Den färdiga uppsatsen granskas och examineras på ett face-to-face seminarium på campus. Seminariet inkluderar ett peer review-förfarande, där studenterna kommenterar och utvärderar varandras arbete.
Detaljerad information om examinationen finns i studiehandboken.
Studenter som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PROP | PM med uppsatsförslag | 8 hp | EC |
PRES | Presentation | 8 hp | EC |
OPPO | Oppostion | 4 hp | EC |
EXAM | Uppsats | 0 hp | EC |
DEFE | Defence | 10 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Schedule f2f 2018 | Schedule f2f 2018.pdf |