Fördjupningskurs för specialistsjuksköterska med inriktning mot anestesisjukvård, 15 hp

Post graduate advanced course for nurse anesthetists, 15 credits

8FA291

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Katarina Berg

Kursansvarig

Andreas Nilsson

Studierektor eller motsvarande

Karin Wåhlén

Kontaktinformation

Andreas Nilsson

Kursansvarig

Daniel Antonsson

Studievägledare

Liselotte Lundberg

Administratör

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) HT 2025 202537-202620 Svenska Linköping, US

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

  • Sjuksköterskeexamen 180hp inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp
  • Specialistsjuksköterskeutbildning inriktning anestesisjukvård 60 hp
  • 36 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som anestesisjuksköterska
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet

eller

  • Sjuksköterskeexamen 90-180 hp
  • Specialistsjuksköterskeutbildning inriktning anestesisjukvård 60 hp
  • Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå, 15hp
  • 36 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som anestesisjuksköterska
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Syntetisera kunskap inför och vid bedömning, planering, genomförande och utvärdering av omvårdnadsåtgärder i den komplicerade anestesiologiska situationen.
  • Identifiera, värdera och argumentera för olika handlingsalternativ för att förhindra potentiella risker eller komplikationer i en anestesiologisk situation.
  • Använda fördjupad kunskap inom anestesiologisk farmakologi vid diskussion om kliniska läkemedelsval
  • Värdera behovet av anpassningar av handlingar inom olika anestesiologiska subspecialiseringar
  • Visa på fördjupad kunskap inom anestesiologisk handläggning av luftvägshantering och kärlaccess i komplicerade vårdsituationer

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Tillämpa fördjupade kunskaper som befrämjar ett utvecklat omhändertagande av patient i en komplicerad vårdsituation. I förekommande fall inkluderar även omhändertagandet närstående eller föräldrar till barn.
  • Visa på fördjupad förmåga att i ett interprofessionellt sammanhang bedöma anestesiologiska situationer, i förkommande fall tillsammans med patient och närstående eller förälder.
  • Identifiera, planera och genomföra utvecklingsarbete.
  • Argumentera för valet av omvårdnadsåtgärder och medicinska åtgärder utifrån beprövad erfarenhet, aktuell forskning och i dialog med patienten.
  • Vidare arbeta för anestesisjuksköterskans professionella utveckling, självständigt och i teamarbeten.

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Värdera och motivera sina handlingar och sin professionella yrkesroll i ett multidisciplinärt team utifrån aktuell vårdsituation, patientens ålder, hälsostatus, etiska konflikter, prioriteringar, tillgängliga medicinska resurser och riskbedömningar.
  • Värdera och diskutera aktuella forskningsresultat och eventuell implementering i kliniska vårdsituationer.

Kursinnehåll

Med grund i anestesisjuksköterskans kompetensbeskrivning, omvårdnadsprocessen och perioperativ vårdprocess studeras komplexa anestesiologiska situationer utifrån bland annat anatomi, fysiolog, patofysiologi, farmakologi, vårdresurser, interprofessionellt förhållningssätt, organisation och teamarbete. Nationella och internationella rekommendationer, riktlinjer och lagar/förordningar studeras utifrån bedömning, planering, genomförande och utvärdering av åtgärder i komplicerade vårdsituationer. Dessutom studeras vetenskapliga principer/begrepp, evidens och implementering av aktuell forskning inom anestesiologisk vård.

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.

I kursen kommer olika arbetsformer och lärandesituationer att förekomma: arbete i basgrupp, praktisk övning av färdigheter, simulering, föreläsning, seminarium, case-seminarium och journal club.

Examination

Kursen examineras med ett fördjupningsarbete som kan utformas som en empirisk studie, ett utvecklingsarbete, en systematisk litteraturstudie alternativt som en forskningsplan. Aktivt deltagande i kursens obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med eget arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. De obligatoriska momenten är basgruppsarbete, seminarier, case-seminarier och journal club.

Individuell skriftlig och muntlig examination får genomföras obegränsade antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. 

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid Institutionen för hälsa, medicin och vård. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Om det finns synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SU01 Studieuppgift 1 2.5 hp U, G
SU02 Studieuppgift 2 1 hp U, G
SE01 Seminarium 1 1 hp U, G
SE02 Seminarium 2 1 hp U, G
SE03 Seminarium 3 1 hp U, G
SE04 Seminarium 4 2 hp U, G
EX01 Fördjupningsarbete 4 hp U, G
BG01 Basgrupp 2.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.