Friluftspedagogik för vuxna, 15 hp
Outdoor Education for Adults, 15 credits
911G11
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Jonas ForsmarkKursansvarig
Jonas ForsmarkStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKontaktinformation
Fredrik Kilström, administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2024 | 202404-202503 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- tolka begreppet friluftsliv såväl ur ett historiskt som ur ett samtida perspektiv
- diskutera på vilka sätt begreppen kunskap och lärande för vuxna får betydelse i olika friluftssammanhang
- redogöra för olika grupp- och ledarskapsteorier
- reflektera kring hållbarhetsaspekter i friluftsliv
- planera, genomföra och utvärdera ett friluftspedagogiskt tillfälle.
Kursinnehåll
I kursen behandlas friluftsliv som begrepp och sätts i ett historiskt sammanhang. I kursen utforskas även olika friluftsorganisationer med verksamhet för vuxna och sätter dessa i relation till friluftspedagogiska teorier. Kursen behandlar begreppen kunskap och lärande och specifikt begrepp och teorier med relevans för utomhuspedagogik och vuxnas lärande. Kursen behandlar även teorier om gruppers utveckling samt ledarskap, och hur dessa kan få betydelse i friluftsliv. I momentet om ledarskap hanteras även ledarens säkerhetsansvar. Vidare identifieras olika hållbarhetsaspekter i relation till friluftsliv och reflektera kring vilken betydelse dessa kan få i en vald friluftsverksamhet. I kursen övas att planera, genomföra och utvärdera friluftspedagogiska aktiviteter för vuxna.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops, litteraturstudier, grupparbeten, friluftsexkursioner och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig redovisning, gestaltande redovisning, skriftliga redovisningar samt seminarier.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Muntlig redovisning: Att beskriva ett friluftspedagogiskt sammanhang | 1.5 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium: Friluftspedagogiska perspektiv på kunskap och vuxnas lärande | 2.5 hp | U, G |
SRE3 | Skriftig redovisning: Att skriva en säkerhetsplan | 1.5 hp | U, G |
SEM2 | Seminarium: Redogöra för grupp- och ledarskapsteorier och deras betydelse i friluftssammanhang | 2 hp | U, G |
SRE4 | Skriftlig redovisning: Planering av friluftspedagogiskt tillfälle | 3 hp | U, G |
GRE2 | Gestaltande redovisning: Att iscensätta ett friluftspedagogiskt tillfälle | 4.5 hp | U, G |
Böcker
(Angående kanotolycka i Ånnsjön, läggs i Kursdokument på Lisam)
Finns i Kursdokument på Lisam
Valda sidor läggs i Kursdokument i Lisam
Läggs i Kursdokument i Lisam
Finns på Lisam
Läggs i Kursdokument på Lisam
(s. 43-51, 56-68) (Läggs i Kursdokument på Lisam)
Finns på Lisam
http://norden.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1362567&dswid=-4611
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6470-9.pdf
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.