Kulturpedagogik, 15 hp
Culture and Pedagogical Studies, 15 credits
911G38
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Eva FlogellStudierektor eller motsvarande
Per AnderssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2012 | 201234-201323 | Svenska | Norrköping | INSTÄLLD |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XLärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- identifiera vad det innebär att leda lärprocesser inom kulturverksamhet
- analysera och avgöra vad som bestämmer val av innehåll i, organisation av och former för lärprocesser inom ett specificerat område
- redogöra för sina kunskaper om olika sätt att leda lärprocesser
- planera, designa och iscensätta ett utbildningsmoment i förhållande till en kulturverksamhet
Kursinnehåll
Kursen behandlar pedagogiska förhållningssätt inom olika kulturverksamheter, och är särskilt inriktad mot verksamheter med ungdomar och vuxna. Begrepp som lärande, handledning, gruppens dynamik, instruktion/föredragning och bemötande är centrala i kursen. I kursen ingår också att kunna skapa lärsituationer med relevanta uppgifter. Genomgående finns ett etnicitets- genus- och hållbarhetsperspektiv som utgångspunkt för behandlingen av innehållet.
Kursen är indelad i tre delkurser:
Delkurs 1. 3hp
Pedagogiska processer och situationer inom kulturområdet.
Educational processes and situations in the cultural area.
Identifiering av pedagogiska situationer inom olika kulturpedagogiska sammanhang genom undersökning, beskrivning och analys
Delkurs 2. 7hp
Förutsättningar och betingelser för lärande.
Conditions of learning.
De centrala begreppen i kursen problematiseras och relateras till den kulturella kontexten
Delkurs 3. 5hp
Iscensättning av lärande utifrån didaktiska ställningstaganden.
Staging of learning from pedagogical standpoints.
Den pedagogiska situationen iscensätts och speglas med hjälp av olika teoretiska begrepp och didaktiska resonemang
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen är till viss del campusförlagd då seminarier och tillämpande övningar sker och till viss del ska deltagarna genomföra undersökande uppgifter och litteraturstudier enskilt och i grupp med stöd av en digital lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom individuella skriftliga uppgifter samt en praktiskt tillämpande gruppuppgift.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.