Geografi (31-52,5hp), 22.5 hp
Geography (31-52,5 cr), 22.5 credits
92GE33
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Martin KarlsonKursansvarig
Martin Karlson, Madelene OstwaldStudierektor eller motsvarande
Martin KarlsonHuvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Geografi (1-30 hp) med minst 15 hp godkända
samt alla tidigare VFU-kurser enligt studiegången godkända
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- identifiera och redogöra för samhälleliga processer som formar och omformar såväl landskapet som det ekonomiska rummet
- redogöra för och tillämpa grundläggande begrepp och teorier inom ekonomisk geografi
- beskriva och analysera aktuella samhälls- och forskningsfrågor inom ekonomisk geografi
- identifiera, redogöra för och tillämpa teorier och metoder och teorier för analys av natur- och kulturlandskap
- redogöra för centrala principer inom geografiska informationssystem (GIS) samt redogöra för olika typer av GIS
- utföra tillämpningar av GIS
- med ett vetenskapligt förhållningssätt söka, samla, värdera och kritiskt tolka information i en geografisk problemställning
- söka, granska och diskutera vetenskapliga arbeten
- planera och genomföra ett mindre självständigt skriftligt arbete inom det ämnesdidaktiska området genom att använda centrala metoder inom natur- och kulturgeografi
- analysera och reflektera kring dokumentationen och bedömning i geografiämnet
- kritiskt diskutera hur geografiskt innehåll kan komma till uttryck i läromedel för skolan med fokus på relationer mellan karta eller andra bildliga uttryck och text
- analysera och diskutera lärarens roll som pedagogisk ledare i olika situationer med särskilt fokus på elevers erfarenheter av geografiskt innehåll i och utanför skolan
Kursinnehåll
I delkursen ”Det ekonomiska landskapet” studeras globaliseringen och arbetskraftsfördelningen från den individuella till den internationella skalan, varu- och tjänsteproduktionens förändring och geografiska förskjutning, samt den internationella handelns omfattning och geografiska mönster. Samspel och konflikt mellan det lokala, regionala, nationella och globala rummet uppmärksammas samt miljökonsekvenserna av ekonomisk aktivitet. Vidare behandlas försök att styra den ekonomiska utvecklingen ur ett rumsligt perspektiv, liksom olika teorier om och modeller för lokalisering och regional utveckling. Särskild vikt läggs vid olika kategorier av ekonomiska aktörer - enskilda konsumenter och arbetare, civilsamhällesorganisationer, nationella och transnationella företag, stater och internationella organisationer - samt deras förmåga att påverka de ekonomiska aktiviteternas geografi.
I delkursen ” Rumslig analys” behandlas geografisk metod, som kartografiska och rumsliga metoder för analys och presentation av geografiska data. Vidare behandlas principer och metoder inom geografiska informationssystem (GIS), inklusive analys av vegetationsutbredning i relation till klimatförhållanden, stadsplanering eller infrastruktur.
I delkursen ” Uppsats” ingår författande av en mindre uppsats i geografi av ämnesdidaktisk relevans som baseras på natur- och kulturgeografiska frågeställningar. I delkursen ingår också att granska och försvara ett vetenskapligt arbete, d.v.s. opponering och respondering.
I ämnesdidaktiken behandlas dokumentation och bedömning i geografiämnet. Vidare studeras verktyg för lärande i geografi, liksom lärarens roll som pedagogisk ledare i geografiundervisningen i relation till elevers olika förutsättningar och erfarenheter.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar, laborationer, seminarier, exkursion samt självständiga studier.
Examination
Examination sker genom individuell skriftlig salstentamen, skriftlig och muntlig redovisning.
För betyget väl godkänt (VG) på hel kurs krävs att mer än hälften, avseende högskolepoäng, av examinationsmomenten med tregradig betygsskala har betyg väl godkänt (VG).
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriskt moment: exkursion | 1 hp | U, G |
UPS1 | Uppsats | 5.5 hp | U, G, VG |
OPP1 | Opponentskap | 0.5 hp | U, G |
RES1 | Respondentskap | 0.5 hp | U, G |
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen EKLA | 5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning med muntlig uppföljning EKLA | 1.5 hp | U, G, VG |
SRE2 | Skriftlig redovisning med muntlig uppföljning: ämnesdidaktik | 2 hp | U, G, VG |
SRE3 | Skriftlig redovisning med muntlig uppföljning: RUMA | 6.5 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.