Matematik: Didaktik 2 (42-49 hp), 6hp, 6 hp
Mathematics: Mathematics Education 2 (42-49), 6 ECTS Credits, 6 credits
92MAD9
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17HI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia | 4 (VT 2017) | 201703-201722 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L17SA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap | 4 (VT 2017) | 201703-201722 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L17TE | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd | 4 (VT 2017) | 201703-201722 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L17TM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd | 4 (VT 2017) | 201703-201722 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Historia
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Trä- och metallslöjd
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Textilslöjd
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c och Ma D samt
genomgångna kurser 974G01/975G01
Utbildningsvetenskapligkärna 1: Allmändidaktik (5hp), 91MAD1
Matematik: Didaktik 1 (5,5hp), 91MAV1 Matematik:
Verksamhetsförlagd utbildning (1,5hp), 9GMA01 Matematik:
Algebra (5hp), 9GMA02 Matematik: Envariabelanalys 1 (6hp),
9GMA03 Matematik: Linjär algebra (6hp) eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- beskriva, kritiskt analysera och jämföra några centrala teoretiska
perspektiv och begrepp inom matematikens didaktik och dess
konsekvenser för undervisningspraktik
- utifrån aktuella läro- och kursplaner kunna redogöra för och
analysera det matematiska innehåll som utgör grund för
undervisningsplanering
- redogöra för och analysera barns och ungdomars föreställningar
om och sätt att tillägna sig grundläggande matematiska begrepp
och färdigheter
- beskriva, dokumentera och bedöma elevers kunskaper i
matematik samt kunna argumentera för olika val av
dokumentation och bedömning i matematik
- analysera förutsättningar och mönster för kommunikation inom
matematik i skolan samt kunna relatera dessa till några teorier
och perspektiv på undervisning och lärande i matematik
- redogöra för och reflektera över betydelsen av sociala och
kulturella faktorer i samband med undervisningsverksamhet,
inklusive genusperspektiv
- söka, granska, sammanställa och reflektera över skolrelevant
forskning inom matematikens didaktik
- formulera relevanta problemställningar som grund för
vetenskapligt inriktat arbete i matematikdidaktik och kunna
bearbeta och analysera insamlat empiriskt material med
utgångspunkt i sådana problemformuleringar
Kursinnehåll
Kursen behandlar ämnesdidaktiska och undervisningsmetodiska
analyser av centrala begrepp och metoder inom skolmatematik
med fokus på år 7-9. I kursen ingår även centrala
matematikdidaktiska frågeställningar, begrepp och
forskningsresultat, utgående från matematikämnets och
undervisningspraktikens villkor diskuteras. Studenten sätter sig in
i teoretiska perspektiv på undervisning och lärande i matematik
med tillämpning i undervisningspraktik: skolans kursplan i
matematik; organisation, planering och uppföljning av
undervisning; matematikundervisningens sociala och affektiva
dimensioner; det multikulturella klassrummet; genus och
matematik; elevers uppfattning och utveckling av matematiska
begrepp och färdigheter; bedömning av kunskap i matematik;
elever med särskilda behov i matematik; arbetsformer och
laborativa/tekniska hjälpmedel; matematikdidaktisk forskning som
berör skolans matematikutbildning.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier samt självständiga
studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen samt skriftlig och
muntlig redovisning.
PROVKODER:
MRE1 Muntlig redovisning: Litteraturseminarier, 1,5 hp (U-G)
STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen Matematikdidaktik, 3 hp
(U-VG)
SRE1 Skriftlig redovisning: Ämnesdidaktisk rapport, 1,5 hp (U-VG)
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Matematiska institutionenDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.