Religionskunskap: verksamhetsförlagd utbildning (37,5-45 hp), 7.5 hp
Religious Education: Teaching Practice (37,5-45 cr), 7.5 credits
92REV3
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Fredrik Gregorius, Kjell O LejonKursansvarig
Tomas WidholmStudierektor eller motsvarande
Kjell O LejonKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång engelska, 300 hp (Ingång engelska) | 4 (VT 2022) | 202213-202218 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång historia, 300 hp (Ingång historia) | 4 (VT 2022) | 202213-202218 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång matematik, 300 hp (Ingång matematik) | 4 (VT 2022) | 202213-202218 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång samhällskunskap, 330 hp (Ingång samhällskunskap) | 4 (VT 2022) | 202213-202218 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 4 (VT 2022) | 202213-202218 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Religionskunskap (1-30 hp) med minst 15 hp godkända, samt alla tidigare VFU-kurser enligt studiegången godkända. Förkunskapskraven ska vara uppfyllda vid terminsstart den aktuella terminen.
För att få påbörja den verksamhetsförlagda utbildningen krävs också att studenten har bekräftat till VFU-koordinator att studenten har för avsikt att genomföra VFU:n den aktuella terminen. Bekräftelsen ska ske terminen innan genomförandet av VFU:n.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- använda egna kunskaper i religionsvetenskapliga teorier och didaktiska modeller i den pedagogiska verksamheten
- välja och motivera ett stoff i religionskunskap utifrån elevers förutsättningar och behov
- planera och organisera undervisning av ett arbetsområde i religionskunskap utifrån styrdokument, didaktisk teorier och modeller samt elevernas förutsättningar och behov.
- integrera jämställdhet, jämlikhet och IKT i den egna planeringen och genomförandet av undervisningen.
- genomföra undervisning av ett arbetsområde i religionskunskap utifrån didaktiska teorier och modeller, elevernas förutsättningar och behov
- leda eleverna genom ett arbetsområde i religionskunskap
- utvärdera sin planering och undervisning inom ett arbetsområde i religionskap
- dokumentera och bedöma elevernas kunskaper i religionskunskap
- interagera och kommunicera med elever, kollegor och föräldrar
- presentera grundläggande principer i ett källkritiskt förhållningssätt i religionskunskap
Kursinnehåll
Studenten övar sig på att inta ett professionellt förhållningssätt i lärarrollen med hjälp av handledare. Studenten planerar, genomför och utvärderar ett arbetsområde i religionskunskap i gymnasieskolan med hänsyntaget till styrdokument, religions-vetenskapliga teorier samt ämnesdidaktiska teorier och modeller. Studenten visar ett källkritiskt förhållningssätt i den egna planeringen och undervisningen. Vidare övar sig studenten att ta hänsyn till elevernas förutsättningar och behov samt att interagera med olika aktörer i skolverksamheten. Dessutom övar sig studenten i att dokumentera och bedöma elevernas kunskaper.
Under VFUn auskulterar och undervisar studenten även i sitt andra ämne/-n.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt skriftlig redovisning.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
För alla kurser oavsett betygsskala gäller följande:
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
För kurser med tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid satstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning: VFU-reflektion | 1 hp | U, G, VG |
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 3.5 hp | U, G, VG |
TSLF | Tillämpade sociala lärarförmågor | 3 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.