Svenska som andraspråk (31-45 hp), 15 hp
Swedish as a second language (31-45), 15 credits
92SA31
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Linda JönssonStudierektor eller motsvarande
Linda JönssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 4 (VT 2016) | Svenska | Linköping | ||
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 4 (VT 2016) | Svenska | Linköping | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs områdesbehörighet 6c samt genomgångna kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 10 hp, Bedömning och betygsättning, 7.5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7.5 hp, 1-30 hp i Ingångsämne samt Svenska som andraspråk 1-30 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna diskutera undervisningsämnets innehåll och struktur
- kunna redogöra för teoretiska utgångspunkter för organisation, planering och genomförande av andraspråksundervisning för inlärare i olika åldrar
- kunna redogöra för olika språkutvecklande arbetssätt
- kunna planera undervisningsmoment inom ämnet
- kunna tillämpa några metoder för bedömning andraspråkselevers språkförmåga
- kunna på en grundläggande nivå redogöra för aktuell forskning inom områdena andraspråksinlärning och andraspråksundervisning.
- kunna analysera läromedel med tyngdpunkt på läromedel avsedda för åldersrelevant undervisning
Kursinnehåll
Kursen innehåller studier kring den flerspråkiga undervisningssituationen. Styrdokument för ämnet Svenska som andraspråk på gymnasiet studeras. Inom kursen studeras och diskuteras språkutvecklande arbetssätt för olika åldrar liksom bedömning av språkkunskaper och språkförmåga. Teorier kring andraspråksinlärning och andraspråkundervisning studeras och diskuteras.
Undervisnings- och arbetsformer
Självständiga studier av kurslitteraturen och arbete med övnings- och kursuppgifter, grupparbeten, föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning samt skriftlig hemtentamen.
Provkoder:
SKR5: Skriftlig redovisning: Kursplaner och andraspråksundervisning, 1 hp. U-G
SKR6: Skriftlig redovisning: Språkutvecklande andraspråksundervisning, 1 hp, U-G
SKR7: Skriftlig redovisning: Textdekonstruktion, 1hp, U-G
SKR8: Skriftlig redovisning: Texttyper, 1 hp, U-G
SKR9: Skriftlig redovisning: Bedömning, 1hp. U-G
STN1: Skriftlig tentamen: hemtentamen Fördjupningsuppgift, 10 hp, U-V
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.